با توجه به اینکه میانگین آسفالت راه‌های روستایی در کشور حدود ۶۶درصد است، دیواندره همچنان با میانگین کشوری فاصله دارد و حدود ۲۴درصد پایین‌تر از این میزان است که این موضوع توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش بارانی نیوز از آنجا که توسعه راه‌های روستایی علاوه بر توسعه اقتصادی، رشد رفاه عمومی را نیز همراه دارد، باید ردیف بودجه مشخص و اعتبار کافی و مجزا برای توسعه بخش روستایی در نظر گرفته شود.

 کردستان نیز که تعداد زیادی روستا دارد، از این موضوع مستثنا نیست و با توجه به شرایط جغرافیایی استان، دیواندره در این زمینه در اولویت قرار دارد.
به گفته مسئولان، دیواندره بیشترین مشکلات جاده‌ای در بخش روستایی را دارد و برای تسهیل در‌ تردد روستاییان، گسترش راه‌های روستایی در اولویت قرار گرفت. براساس اعلام فرماندار وقت، دیواندره در سال ۱۳۹۱ فقط ۳۴درصد راه آسفالته روستایی داشت، یعنی ۲۷۰کیلومتر که این میزان تا پایان فصل عمرانی سال جاری به ۴۲درصد ارتقا یافت و به ۳۶۰کیلومتر رسید.
با توجه به اینکه میانگین آسفالت راه‌های روستایی در کشور حدود ۶۶درصد است، دیواندره همچنان با میانگین کشوری فاصله دارد و حدود ۲۴درصد پایین‌تر از این میزان است که این موضوع توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
دیواندره با جمعیت ۹۰هزارنفری از مناطق مستعد کردستان برای تولید محصولات دامی و زراعی است و بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این شهرستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
بارش‌های سنگین برف، سرمای شدید هوا درچند ماه ازسال، فرسودگی تجهیزات راهسازی، راهداری و برفروبی و همچنین توسعه خطی نواحی شهری این شهرستان از مشکلاتی است که اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی دیواندره را کند می‌کند و باید برای رفع این مشکلات فکر اساسی کرد.

رئیس اداره راه و شهرسازی دیواندره در این باره به بارانی نیوز گفت: این شهرستان با ۱۷۶روستای دارای سکنه، ۸۵۰کیلومتر راه روستایی در حوزه این اداره دارد که از این مقدار، ۳۶۰کیلومتر آسفالت و بقیه آن یعنی به میزان ۴۹۰کیلومتر به‌صورت خاکی و شنی است.
سید نظام مرتضی افزود: سال جاری با تلاش پیمانکاران و راهداران این شهرستان، درمجموع ۵۴کیلومتر راه روستایی در قالب ۶ طرح آسفالت شده و علاوه برآن حدود ۲۰کیلومتر جاده نیز آماده آسفالت است. وی ادامه داد: این طرح‌ها در قالب پیمانی و ازسوی پیمانکاران اجرا شده است. با توجه به نیاز این شهرستان و عقب‌ماندگی دیواندره در بخش راه، همه مسئولان باید آستین‌های همت را برای رفع عقب‌ماندگی‌های موجود بالا بزنند.
این مسئول عنوان کرد: در بخش روستایی به اعتبارات جهشی نیاز داریم و امیدواریم در آینده هیچ راه خاکی در این شهرستان وجود نداشته باشد.
مرتضی اضافه کرد: مسیر دیواندره هم به سوی سنندج و هم به سوی سقز به دلیل حجم بالای حمل‌ونقل و شریانی بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به دلیل وجود نقاط حادثه‌خیز و همچنین باریک بودن جاده، هرسال در این مسیر شاهد وقوع تصادف‌های غم‌انگیزی هستیم که برای جلوگیری از این تصادف‌ها، مسئولان کشور و استان باید ساخت بزرگراه در این منطقه را با سرعت بیشتری پیگیری کنند.
وی ادامه داد: راه‌های ساخته شده در این شهرستان نیز نیازمند مرمت و اجرای طرح‌هایی درزمینه روکش، خط‌کشی و ترمیم ابنیه فنی است و تحقق این موضوع در گرو تأمین اعتبارات کلان است.