بارانی نیوز-انسان برای تأمین نیازهای روزانه خود ناچار است به‌صورت مستمر با حضور در بازارهای مختلف، کالاهای مورد نیازش را تأمین کند و این کار به‌صورت طبیعی دردسرهایی به همراه دارد. صرف هزینه فراوان در کنار تلف شدن زمان و افزوده شدن بر گره‌های ترافیک، بخشی از مشکلاتی است که در این زمینه به وجود می‌آید. این موضوع درحالی است که درجوامع دیگر راه‌حل‌های مختلفی برای این موضوع پیش‌بینی و اجرا شده است.
ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در نقاط مختلف شهرها و به‌ویژه در نواحی و شهرک‌هایی که با مرکز فاصله زیادی دارند، ابتدایی‌ترین اقدامی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و موفق بوده است. البته این شیوه فروش در کشور ما نیز چند سالی است که مورد توجه دست‌اندرکاران و بخش خصوصی قرار گرفته است و در کلانشهرهای کشور مانند تهران، راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در دستورکار قرار گرفت که در بسیاری از موارد بازدهی خوبی نیز به همراه داشته است و شهروندان نیز راضی هستند.
با این حال در استان‌هایی مانند کردستان به دلیل نبود توان مالی بالا یا شایدهم نبود انگیزه و برنامه‌ریزی لازم برای این کار، راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی به تعداد زیاد به‌صورتی که بتواند به شکل مناسبی پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد، مورد توجه قرار نگرفته است.
دراین میان فقط تعداد کمی فروشگاه بزرگ در سننندج به‌عنوان مرکز استان به چشم می‌خورد که آنها هم عمدتاً وابسته به مراکز و سازمان‌های دولتی هستند و در فواصل دور ازهم واقع شده‌اند و تعداد زیادی از شهروندان امکان دسترسی به آنها را ندارند.
همچنین  بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان نیز در این فروشگاه‌ها وجود ندارد. به دلایل پیش گفته برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در مناسبت‌های مختلف، اقدامی است که می‌تواند دست‌کم در بعضی مقاطع زمانی، نیازهای ضروری شهروندان را رفع کند.
این موضوع که برپایی چنین نمایشگاه‌هایی تا چه اندازه توانسته در رفع این مشکل نقش‌آفرینی کند، نکته دیگری است. با وجود سابقه چند ساله در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با عنوان‌های «پاییزه»، «بهاره» و «طرح ضیافت» (ویژه ماه مبارک رمضان) هنوز بخش زیادی از مردم با خوشبینی به این‌گونه نمایشگاه‌ها نمی‌نگرند.
اگرچه هنگام برگزاری این نمایشگاه‌ها شاهد حضور پرتعداد مردم هستیم، اما با اندکی دقت در رفتار افراد حاضر در نمایشگاه، مشخص می‌شود بسیاری از آنان نه برای خرید، بلکه بیشتر برای بررسی اوضاع قیمت‌ها و مقایسه آن با قیمت کالاهای مشابه موجود در بازار آزاد مراجعه می‌کنند.
دلیل مهم شهروندان برای کم رغبت بودن نسبت به تأمین مایحتاج خود از این طریق شاید به کیفیت نه چندان مطلوب برخی از کالاهای موجود در این‌گونه نمایشگاه‌ها بازگردد که بارها شهروندان و‌گاه رسانه‌ها گوشزد کرده‌اند، اما بیشتر اوقات، نتیجه مطلوب نبوده است.
شهروندان معتقدند که کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا چندان مطلوب نیست. علاوه بر آن، در مقایسه با نمونه‌های مشابه در بازار، تفاوت قیمت محسوسی به نفع خریدار نمی‌توان سراغ کرد.
دراین زمینه ضروری است که مسئولان مربوط به‌ویژه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته در این زمینه اتخاذ کنند. این موضوع خواستی است که اگر تصمیم‌گیرندگان این حوزه قصد تداوم برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را در آینده دارند، باید به این موضوع رسیدگی کنند.

کیوان قاسمی/خبرنگار