مدت‌هاست که ناوگان حمل و نقل شهری بانه با مشکلات بسیاری مواجه است و با توجه به نیاز شهروندان برای حمل و نقل، شورای ترافیکی این شهرستان تاکنون تلاش کرده است که با ارائه راهکارهای مناسب، برنامه‌های کاربردی اجرا کند.

به گزارش بارانی خبر، درگذشته در ناوگان حمل ونقل شهری نابسامانی‌های بسیاری وجود داشت و قیمت‌ها نیز برای همه مسیرها یکنواخت بود. دراین زمینه شورای ترافیک بانه برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها و حق انتخاب شهروندان اقدام به ساماندهی نرخ‌ها کرد و اکنون نیز نرخ‌های جدید درحال اجراست.
ازسوی دیگر بانه با توجه به تجاری بودن، اکنون دیگر به شهری رو به رشد تبدیل شده است که جمعیت مهاجر فراوانی را در دل خود جا داده و هر روز نیز بر این آمار افزوده می‌شود.
 ارائه خدمات به چنین جمعیتی، بی شک در گرو ساماندهی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری است. رعایت قوانین و مقررات در حمل و نقل عمومی شهری خدمت‌رسانی به شهروندان را سریع و به موقع می‌کند، چراکه همه شهروندان می‌خواهند از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

ساماندهی حمل و نقل شهری
ناوگان حمل و نقل شهری بانه با مشکلات بسیاری مواجه بود و به همین دلیل برای رفع معضلات موجود، کم بودن تعداد تاکسی‌های زردرنگ این شهر و همچنین تعداد بالای آژانس‌های کرایه اتومبیل، شورای ترافیکی این شهرستان تصمیم گرفت به ساماندهی این امور بپردازد.
درطرح ساماندهی ناوگان حمل ونقل شهری به دلیل اینکه تعداد تاکسی‌های زرد بسیار پایین بود، تعدادی از خودروهای شاغل در آژانس‌های کرایه اتومبیل و شخصی وارد ناوگان تاکسیرانی شدند و مقرر شد این تاکسی‌های موقت«ویژ» نیز حق‌ تردد از خط‌های ویژه را داشته باشند.
به هرحال با وجود اینکه این خودروها وارد ناوگان حمل و نقل شهری شده‌اند، اما امروز این رانندگان با مشکلات صنفی مواجه هستند که از آن جمله می‌توان به وجود نرخ‌های متفاوت و نبود امکان استفاده این خودروها از خطوط ویژه‌ تردد تاکسی‌ها اشاره کرد.
وجود برخی ناهماهنگی‌ها درمیان رانندگان تاکسی، تاکسی‌های موقت «ویژه» و خطی سبب خدمت‌رسانی نامناسب به مسافران و شهروندان و همچنین گلایه‌مندی رانندگان از وضع موجود شده است. برای بررسی وضع رانندگان تاکسی در ناوگان حمل و نقل شهری به سراغ رانندگان و مسئولان مربوط رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

در خطوط ویژه جریمه می‌شویم
نماینده رانندگان تاکسی‌های موقت بانه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به وضع نابسامان سامانه حمل نقل درون شهری اظهارمی‌کند: تا چند ماه قبل امتیاز سرویس‌های ما آژانس بود. به دلیل تعداد زیاد آژانس‌ها، در شورای ترافیک این شهرستان مصوب شد که تعدادی از آژانس‌ها وارد ناوگان تاکسیرانی شوند و به‌صورت خط تاکسی موقت «ویژه» خدمت‌رسانی کنند.
«صدیق عثمانی» ادامه می‌دهد: با این تصمیم شورای ترافیک بانه، ۲۲۰دستگاه خودروی آژانس وارد مسیرهای تاکسیرانی شدند، با این شرایط که تاکسی‌های موقت «ویژه» حق استفاده ازخطوط ویژه را داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به تغییر نیافتن پلاک خودروها عنوان می‌کند: پلیس راهور روزانه حداقل ۲۰نفر از همکاران ما را که در خطوط ویژه‌ تردد می‌کند، به این بهانه که پلاک‌های ما شخصی است، جریمه می‌کند، درحالی که نرخ‌های ما همان نرخ تاکسی‌های زردرنگ است.
نماینده رانندگان تاکسی‌های موقت «ویژه»بانه تأکید می‌کند: با وجود پیگیری‌هایی که انجام داده ایم، نتیجه مطلوبی حاصل نشده است و همچنان پلیس راهور تاکسی‌های ویژه با نصب تابلوی تاکسی را جریمه می‌کند.
عثمانی با اشاره به پایبندی همکارانش به تعهدهای خود در قبال شهروندان، اضافه می‌کند: درصورتی که شورای ترافیک مشکل ما را رفع نکند، به آژانس‌ها بازمی گردیم و مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهیم.

وعده‌هایی که بر زمین ماند
نماینده تاکسی‌های ویژه بانه می‌گوید: رئیس شورای اسلامی شهربانه وعده داده بود که در یک ماه مشکل را رفع می‌کند، درحالی که مشکل ما همچنان به قوت خود باقی است.
عثمانی می‌افزاید: اعضای این شورا دوباره قول داده‌اند که در ۲۰ روز آینده مشکل ما را حل می‌کنند. این موضوع درحالی است هر روز همکاران ما جریمه می‌شوند و سردرگم و بلاتکلیف هستیم.
وی ادامه می‌دهد: درحالی که روی تابلوهای ما تاکسی ویژه نوشته شده است، اما برخی مأموران پلیس راهور این موضوع را نادیده می‌گیرند.
عثمانی چنین مشکلاتی را ناشی از ناهماهنگی مسئولان در سیستم حمل نقل این شهرستان توصیف می‌کند و می‌گوید: ناهماهنگی درحمل و نقل درون شهری بانه، ازسوی برخی سازمان‌ها ایجاد شده و ما ناخواسته بازیچه آنها شده ایم.نماینده رانندگان تاکسی‌های موقت «ویژه» بانه ادامه می‌دهد: این سؤال را از مسئولان مربوط دارم که آیا قوانین بانه با دیگر شهرهای ایران متفاوت است که نباید این قوانین در بانه اعمال شود؟ در دیگر شهرها تاکسی‌های ویژه و حتی آژانس‌ها از این خطوط استفاده می‌کنند، اما اداره راهنمایی و رانندگی موضوع پلاک‌های شخصی ما را مطرح می‌کند.
عثمانی عنوان می‌کند: تاکسی‌های زرد باید در مسیرهای تعیین شده خدمت‌رسانی کنند و تابلوهای آنها تعریف شده باشد.
وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده ازسوی ناوگان حمل و نقل شهری برای خودروهای خط ویژه می‌افزاید: اکنون فقط خط زردی بر بدنه خودروها و تابلویی بر سقف آن نصب شده است، اما پلاک‌ خودروها هنوز شخصی است.
برای بررسی این موضوع به سراغ مسئولان پلیس راهور بانه رفتیم که فقط به گفتن اینکه «پلاک‌های شخصی حق‌ تردد در خطوط ویژه را ندارند» بسنده می‌کنند.

خودروهای آژانس؛ ۶برابر نیاز بانه
یکی از رانندگان تاکسی‌های زرد فعال دربانه اظهار می‌کند: دراین شهر حدود ۸۰۰ دستگاه آژانس فعالیت می‌کنند که این تعداد آژانس حدود ۶برابر نیاز شهر است.
«جمیل عزیزی» ادامه می‌دهد: در گذشته هم بی‌نظمی‌هایی در سامانه حمل نقل درون شهری بانه وجود داشت و امتیاز آژانس‌ها را بدون برنامه افزایش دادند، به‌طوری که اکنون با تعداد زیادی آژانس مواجهیم و کنترل و ساماندهی آنها مشکل شده است.
وی می‌افزاید: با این کار در واقع تاکسی تلفنی‌هایی که قرار بود از سامانه حمل و نقل حذف شود، به تاکسی ویژه تبدیل شدند.این راننده عنوان می‌کند: در کارت تاکسی‌های زرد تاکسی گردشی عنوان شده و به این منظور که تاکسی زرد می‌تواند درهمه نقاط شهر فعالیت کند، درحالی که تاکسی ویژه باید در یک مسیر تعیین شده فعالیت کند و حق‌ تردد در مسیرهای دیگر را ندارد.
وی ادامه می‌دهد: پلیس راهور و سازمان تاکسیرانی دراین موضوع اختلاف نظر دارند و پلیس راهور تأکید می‌کند که خودروهای پلاک شخصی حق‌ تردد در خطوط ویژه را ندارند.

مشکلات به دلیل سوء‌مدیریت‌های قبلی است
نماینده رانندگان تاکسی‌های زرد رنگ نیز می‌گوید: مشکلات به وجود آمده در سامانه حمل نقل درون شهری بانه، ناشی از سوءمدیریت مدیران قبلی سازمان تاکسیرانی این شهر است، چراکه بدون برنامه مشخصی، تعداد زیادی آژانس را وارد سامانه حمل نقل درون شهری کردند.
«عبدالله رشیدی» می‌افزاید: در بانه به نیاز شهروندان و ساعات اوج سفرهای درون شهری توجه نمی‌شود و سرویس‌های خدمات‌رسان، بدون برنامه در شهر عبور و مرور و فقط در مسیرهای انتخابی خود کار می‌کنند.
وی یکی دیگر از مشکلات بانه را پارک کردن خودروهای شخصی در خطوط ویژه و جلوی پاساژها عنوان می‌کند و می‌گوید: در همه خیابان‌های اصلی و فرعی شهر، خودروهای شخصی پارک شده است که به این‌ترتیب عملا‌ تردد وسایل نقلیه عمومی با مشکل مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد که در این بخش مدیریتی وجود ندارد و برای پارک خودروهای شخصی محدودیتی نیست.

خبرنگار: زینب طلایی

روزنامه همشهری کردستان

انتهای پیام۶۵۴۳/۹۲۰۰۱