یکی از شاخص‌های توسعه هر‌منطقه‌ای راه‌های آن است؛ راه‌هایی که در صورت مناسب و بی‌خطر بودن، می‌توانند علاوه بر ایفای نقش در ترانزیت و فعال بودن در حوزه واردات و صادرات، بر صنعت گردشگری که بسیاری، آن را اقتصاد نامرئی می‌نامند، تأثیر مثبتی داشته باشد.
کردستان از استان‌هایی است که ظرفیت‌های فراوانی دارد، اما به دلیل مناسب نبودن راه‌های مواصلاتی در بخشی از این استان از جمله در بانه مشکلاتی برای مردم ایجاد شده و ازسوی دیگر‌گاه تصادف‌های جاده‌ای در کمین آنهاست.
به گفته برخی مسئولان این شهرستان، در نیمه نخست سال جاری آمار تصادف‌های جاده‌ای در بانه بیش از ۶درصد افزایش داشته است که این افزایش آمار تصادف‌ها، به ایمن نبودن جاده‌ها و بی‌توجهی رانندگان به هشدارها و خطرهای پیش‌رو ارتباط دارد.
جاده‌های منتهی به بانه به دلیل وجود بازار و تجارت و مسافران زیاد از اقصی نقاط کشور از جاده‌های پر‌تردد استان و حتی کشور محسوب می‌شود که به توجه ویژه نیاز دارد.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز
رئیس پلیس راه بانه در گفت‌وگو با همشهری جاده‌های منتهی به این شهرستان را از جاده‌های حادثه‌خیز استان عنوان می‌کند و می‌گوید: پیچ بالاتر از روستای «سبدلو» و ابتدای محور سردشت در روستای «کوپیچ سفلی» از مهم‌ترین نقاط حادثه‌خیز این شهرستان هستند.
سرگرد «عادل حیدری» ادامه می‌دهد: در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز بانه، مکاتبه‌هایی با اداره راه و شهرسازی داشتیم و همچنین درباره محور سقز نیز مکاتبه‌هایی با این اداره انجام شده است.

افزایش آمار تصادف‌های جاده‌ای
رئیس پلیس راه بانه رفع نواقص جاده‌ها را از مهم‌ترین عوامل کاهش تصادف‌های جاده‌ای می‌داند و می‌گوید: با توجه به اهمیت این موضوع، در مسیرهایی که جاده‌ها مشکل داشته، مکاتبه‌هایی انجام شده و تاحدودی نیز نواقص رفع شده که این موضوع، سبب کاهش میزان تصادفات و حوادث در این مسیرها شده است.
حیدری عنوان می‌کند: درنیمه نخست سال جاری، آمار تصادف‌ها بیش از ۶درصد افزایش داشته است که این افزایش، بیشتر به سرعت زیاد خودروها به‌ویژه درشب، بی‌توجهی به قوانین و علائم راهنمایی، استاندارد نبودن جاده‌ها و وجود پیچ‌های تند در مسیر جاده‌های منتهی به بانه مربوط می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر تصادف‌ها در محورهای سردشت – بانه و مریوان – بانه رخ می‌دهد که برای اصلاح این جاده‌ها مکاتبه‌هایی انجام شده، اما به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود بودجه، این کار تاکنون انجام نشده است.
حیدری اظهار می‌کند: از مهم‌ترین عوامل تصادف‌های جاده‌ای این است که با تاریک شدن هوا تیم‌های پلیس به پاسگاه‌ها مراجعه می‌کنند و حضور نیافتن مأموران در جاده‌ها، سبب بی‌توجهی رانندگان به خطرهای موجود می‌شود.

ایمن‌سازی جاده‌ها
رئیس پلیس راه بانه با اشاره به ویژگی‌های یک جاده استاندارد می‌گوید: جاده استاندارد باید از هر‌نظر ایمن باشد و روکش آسفالت، علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین تابلوهای هشداردهنده داشته باشد. ازسوی دیگر راننده‌ای که در این مسیر حرکت می‌کند نیز باید توجه جدی به خطرهای موجود داشته باشد.
حیدری همچنین با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه اصلاح جاده‌های بانه می‌افزاید: در سال جاری مسیرهای «سیرانبند» – بانه و همچنین سردشت – بانه روکش آسفالت شده، اما در مسیرهای دیگر با وجود اینکه به تعمیرات اساسی نیاز دارد، هنوز اقدام مؤثری انجام نشده است.
وی تصریح می‌کند: برای مثال در مسیر «کوپیچ» که از نقاط حادثه‌خیز این شهرستان است، نیازمند انجام اقدام‌های جدی هستیم، اما تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده است.
حیدری می‌افزاید: تیم‌های پلیس راه بانه تا جایی که امکان داشته باشد، در مسیرها حضور دارند و با تخلف‌های رانندگی برخورد می‌کنند. پلیس همچنین رانندگان خطرآفرین را متوقف و وسیله نقلیه آنان را به پارکینگ هدایت می‌کند.

آگاهی‌دهی به رانندگان
رئیس پلیس راه بانه با اشاره به آموزش‌های عمومی پلیس راه این شهرستان می‌گوید: برای آگاهی‌دادن به عموم مردم، با همکاری فرمانداری و بخشداری‌ها در طول سال جلسه‌هایی را برای آموزش دهیاران برگزار می‌کنیم و این افراد به‌عنوان راهوران محلی عمل می‌کنند.
حیدری می‌افزاید: مأموران پلیس راه با حضور در مساجد و مدارس، آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهند و در مدارسی که در حاشیه راه‌ها قرار دارند نیز آموزش‌ها به‌صورت اختصاصی ارائه می‌شود.

برخورد با متخلفان
رئیس پلیس راه بانه اظهار می‌کند: درنیمه نخست سال جاری بیش از ۱۱۵ موتور متخلف توقیف شده و این موضوع درباره موتورسوارانی اعمال شده است که کلاه ایمنی و گواهینامه نداشته‌اند.
حیدری می‌افزاید: بیشتر مشکلات در بانه مربوط به رانندگان برخی خودروهایی است که بدون گواهینامه، اقدام به حمل کالای قاچاق می‌کنند و به هیچ یک از قوانین و هشدارها نیز توجه ندارند. این رانندگان بسیار قانون‌گریزند و باید نظارت‌های سختگیرانه‌ای بر رفتار آنان اعمال شود.
وی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از قانون‌شکنی این رانندگان، طرح‌های مختلفی اجرا شده است اما این رانندگان به این طرح‌ها توجه نمی‌کنند. به همین دلیل نیز پلیس راه خودروهای آنان را توقیف می‌کند.

اجرای طرح زمستانی
رئیس پلیس راه بانه با اشاره به اقدام‌ها و برنامه‌های پلیس راه برای نیمه دوم سال می‌گوید: در ماه‌های آینده با اعزام بیشتر تیم‌ها به راه‌ها به‌ویژه درنقاط حادثه‌خیز این شهرستان، تلاش می‌کنیم آمار تصادف‌ها را کاهش دهیم.
حیدری می‌افزاید: براساس دستورالعمل‌هایی که به ما ابلاغ می‌شود، طرح‌های زمستانی را اجرا می‌کنیم.
وی عنوان می‌کند: از مهم‌ترین مشکلات پلیس‌راه بانه، نبود ساختمان اداری بود که در آینده نزدیک ساختمان جدید پلیس راه این شهرستان افتتاح می‌شود.
حیدری ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بانه، شهری تجاری است و مسافران زیادی در این مسیر‌ تردد می‌کنند، بنابراین در طول سال جاده‌های این مسیر شلوغ است و رانندگان باید همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.
وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی است، رانندگان باید از سرعت و سبقت غیرمجاز و همچنین تجاوز به چپ پرهیز کنند.

توصیه‌های پلیس راه را جدی بگیرید
رئیس پلیس راه بانه می‌گوید: هدف پلیس راه، خدمت به هموطنان با هدف کاهش حوادث و اتفاق‌های ناگوار رانندگی است. به همین دلیل هم به هموطنان توصیه می‌کنیم به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه جدی داشته باشند.
 سرگرد «عادل حیدری» ادامه می‌دهد: مأموران پلیس راه بانه در همه محورهای مواصلاتی این شهرستان حضور دارند و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.
وی اضافه می‌کند: امیدواریم به جایی برسیم که درهیچ یک از جاده‌ها نیاز به حضور فیزیکی پلیس وجود نداشته باشد و رانندگان خود را ملزم به اجرای قانون بدانند.

خبرنگار-زینب طلایی
انتهای پیام/۹۲۰۰۱