بحث هزینه های انتخاباتی بحث داغ این روزهاست و مصاحبه با نمایندگان یکی از مسیرهای دسترسی ، هرچند هیچ یک از نمایندگان رقم واقعی را نمی گویند یا از پاسخ دادن امتناع می کنند یا در یک جمله کوتاه ابراز می کنند که ” برای من هزینه ای نداشته ! ” ، اما برخی از‌ نمایندگان دوره های قبل که اکنون در مجلس نیستند ، هم‌اکنون کمترین هزینه برای ورود به انتخابات را حدود ۱۰۰ میلیون و عده ای تا دو ، سه میلیارد تومان هم عنوان می کنند.

 به گزارش بارانی خبر، تا انتخابات مجلس دهم چندان زمانی باقی نمانده است، اما از ماهها قبل از اعلام تایید صلاحیت کاندیداها خیلی از کاندیداها  فعالیت های تبلیغاتیشان رااز حضور در مجامع و مجالس گرفته تا مهمانی های به ظاهر حزبی یا دوستانه و حتی شرکت در برنامه های تلویزیونی به بهانه های مختلف شروع کرده بودند . اخباری که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد گواه آن است که حرکاتی که رنگ و بو و نشان از فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی مجلس با هزینه‌های سرسام‌آور دارد خیلی وقت است که شروع شده ؛  بررسی خرج هایی که نمایندگان دوره های قبل برای ورود به مجلس داشته اند نشان از هزینه های چند ده میلیونی تا میلیاردی دارد ، اما اینکه چرا کاندیدا‌ها حاضرند این مبالغ کلان را برای ورود به مجلس هزینه کنند یک مساله و این که منبع تامین هزینه های کلان کجا یا چه کسانی است مباحثی است که امروز ذهن جامعه را درگیر کرده واز مسائل تامل برانگیز است .

ازهزینه های ۱۰۰و ۵۰۰میلیون تومانی تا میلیاردی
بحث هزینه های انتخاباتی بحث داغ این روزهاست و مصاحبه با نمایندگان یکی از مسیرهای دسترسی ، هرچند هیچ یک از نمایندگان رقم واقعی را نمی گویند یا از پاسخ دادن امتناع می کنند یا در یک جمله کوتاه ابراز می کنند که ” برای من هزینه ای نداشته ! ” ، اما برخی از‌ نمایندگان دوره های قبل که اکنون در مجلس نیستند ، هم‌اکنون کمترین هزینه برای ورود به انتخابات را حدود ۱۰۰ میلیون و عده ای تا دو ، سه میلیارد تومان هم عنوان می کنند ؛  فعالان ستاد‌های انتخاباتی نظر دیگری دارند آنها در شرایط حاضر هزینه های انتخاباتی را زیر یک میلیارد کمتر نمی بیننند به خصوص در شهرهایی که ریزش زیاد بوده و تعداد محدودی تایید صلاحیت گرفته و رقابت تنگ تر است . به عقیده آنها خرج کردن و بریز و بپاش در این شهرها حرف اول را می زند .

هزینه میلیاردی در انتخابات
یکی از اعضای  سابق ستاد انتخاباتی  ،میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی یک نماینده مجلس را در آن زمان حدود یک میلیارد تومان عنوان می کند و می گوید : حدود ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان هزینه چاپ تراکت و پوستر و تقویم های جیبی و و رومیزی با کیفیت و حضور در روستاها می شو د، اجاره چند ساختمان هم بیش از۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد ، این به جز غذای اعضای ستاد ومخارج روزانه  است. او می گوید : فعالیت انتخاباتی مربوط به همان فرصت قانونی که نیست ، کسی که فکر نماینده شدن در سر دارد و لابی های مطمئن از یکی دو سال قبل دانه پاشی را شروع کرده تا به موقع اش محصول را درو کند . این فعال سیاسی هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه‌های جاری را بیش از یک میلیارد تومان در آن دوره عنوان می کند  . 

هزینه پوستر و بنر وتقویم :

فعالیت‌های اصلی مربوط به انتخابات آغاز شده و تنها نصب پوستر و پخش تراکت و… برای زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مانده است. ویژه نامه‌ها، مجلات و سی‌دی‌های گزارش کارکرد کار الان آماده است کاندیداها لحظه ای پس از اعلام زمان قانونی تبلیغات همه سطح شهرها و روستاها را پر می کنند . این موضوعی است که  مسئول یکی از دفاتر تبلیغاتی می گوید . او که پوسترهای تبلیغاتی چند کاندیدا را از چندماه قبل آماده کرده اضافه می کند : پوستر قطع۳۴در۲۴ تمام رنگی در تعداد ۱۰هزارتا یک میلیون تومان و ۳۴ در ۴۹همین جنس در همین تعداد نزدیک دو میلیون تومان شده او نرخ تراکت در قطع ۱۷ در ۲۴ سانت تمام رنگی از جنس گلاسه تحریر ۸۰گرمی رادر تیراژ ۲۰هزارتا حدود ۸۵۰هزار تومان و تقویم کارتی در قطع ۱۲ در ۸/۵ سانت تمام رنگی با مقوای گلاسه ۲۵۰گرم و دو رو چاپ را در تیراژ ۸۰هزار تا دو میلیون تومان ذکر می کند. او بنرهای تبلیغاتی را نشان داده و نرخ چاپ بنر تمام رنگی را هرمترمربع بین ۵تا ۸هزار تومان و استند پایه فلزی در سایز ۹۰ در ۲۰۰سانت را با هزینه طراحی و چاپ بنر حدود ۲۵ الی ۵۰هزار تومان ذکر می کند . او قیمت هایش را زیر نرخ بازار و برای جلب بیشتر مشتری می داند و متذکر می شود : بعضی از همکاران که از آب گل آلود ماهی می گیرند واز تازه واردهای انتخاباتی سفارش گرفته اند گاه تا بیش ازدو برابرهم با ستادها حساب می کنند .
هزینه اجاره دفاتر ستادها ، همایش و سخنرانی :
در اختیار داشتن مکانی برای ستاد یکی از حداقل های الزامی کاندیداهاست . برای محاسبه سرانگشتی مخارج اجاره این مکان ها به سراغ مشاورین املاک می رویم اطلاعات چندانی نمی دهند . غالبا این نرخ را توافقی دانسته و می گویند : چون اجاره مدت دار وکوتاه است تابع قانون مالک و مستاجر نمی تواند باشد و براساس توافق دو طرف بدون مراجعه به مشاوران املاک از طریق آشنایان و مسئولان هرستاد انجام می شود . یکی از کارکنان مشاور املاک می گوید : بسته به موقعیت مکانی قیمت ها فرق می کند . مثلا قیمت ملک و عباس آباد و امام راسته بازار با راهزان و ادبجو و شهرک ها تومانی چند میلیون تفاوت دارد .به گفته او اگر صاحب ملک از اسپانسرهای فرد مزبور نبوده و مالک بی طرف باشد اگر نرخ ملک تجاریش ماهانه ۵میلیون تومان باشد و پول جلو را حساب نکند برای هر روز نرخ یک ماه یا اگر باانصاف باشد نصف یک ماه را حساب می کند که رقم بسیار بالایی است . او مکان ستادهایی که مالک از هواداران و نزدیکان کاندیدا باشد را یک نوع معامله پایاپای دانسته و با کنایه می گوید : هیچ گربه ای برای ثواب موش نمی گیرد! او هزینه های اجاره مکان برای همایش و سخنرانی را سرسام آور می داند.

برای پی بردن بیشتر این اظهارات به چند سالن پذیرایی هم زنگ می زنیم نرخ کرایه سالن بر حسب منطقه شهر و درجه بندی در اراک بدون پذیرایی ۲تا ۶میلیون تومان است .
هزینه غذای گرم :
ستادهای انتخاباتی پایگاهی برای تجمع اسپانسرها و طرف داران کاندیداها است که در هر ستاد حداقل ۱۰تا ۵۰نفر رفت و آمد دارند این به جز میزهای آماده برای پذیرایی افراد و شخصیت های عادی و ویژه است . اگر فرض را بر این بگذاریم که اعضای ستاد صبحانه را در منزل میل کنند ، اما حداقل یک وعده غذای گرم را باید در ستاد باشند . از چند غذاپزی فعال در سطح شهر اراک برای حداقل چهار نوع غذا قیمت می گیریم . نرخ ها تقریبا نزدیک هم است با تفاوت یک تا دوهزار تومان . سفارش پلو و خورشت قیمه و قرمه از ۱۰تا ۵۰نفر هر پرس ۶ تا ۷هزار تومان و بیشتر از این تعداد ۵تا ۶هزار تومان . چلو کباب کوبیده و جوجه برای ۱۰تا ۵۰نفر هر پرس ۱۰تا ۱۲ هزار و از این تعداد بیشتر ۹۵۰۰تا ۱۱هزارتومان . البته بدون نوشابه و سالاد یا ماست . نرخ های سفارش غذا از رستوران ها سربه فلک می زند .

کاروان های اعزامی به روستاها :

سر زدن به روستاها و محبت به مردم وهمچنین وعده‌های آنچنانی تاثیر زیادی بر مردم دارد این یکی از شیوه های تاثیرگذار و رای آور برای کاندیداها است به خصوص در روستاهایی که از محرومیت های خاص مثل آب ، راه و بهداشت رنج می برند. خرید و نصب منبع آب ، ریختن قیر در جاده یا حال و احوال با بیماران و خرید برخی اقلام مورد نیازکه گاهی با همراهی یا حمایت مسوولان دستگاه‌ها و گاه از بودجه دستگاه‌ به نفع کاندیدایی خاص استفاده می شود از جمله این رای خریدن هاست . به غیر از این اقدامات کاروان تبلیغاتی با حضور کاندید و اعضای ستادش در روستاها هزینه هایی چندصدمیلیونی دارد شام و نهار از ماه ها قبل در روستاها به بهانه کمک در مخارج عروسی یا عزا با حضور کاندیداها  و اعضای ستادشان به صورت غیرمستقیم در جریان است . خرید پوشاک و اقلام زندگی روزمره برای اهالی کم بضاعت ، کمک در پرداخت اقساط بانکی بادیرکرد یا میانجیگری با بانک ها و دستگاه های دولتی از جمله هزینه کردهای مادی و نفوذی است . هزینه حمل و نقل اعضای ستاد و خوراک آنها با این فرض که غذای گرم نباشد و ساندویچی پذیرایی شوند در هر سفر روستایی نیم روزحداقل اگر ۵۰نفر همراه باشد از یک میلیون تومان فراتر می رود .

هزینه ویژه نامه و مجله ،سی دی و فیلم های تبلیغاتی :

نشریات استانی و دفاتر تبلیغاتی بزرگترین امتیاز برای کاندیداها هستند . مدیراجرایی یکی از نشریات استانی که در یک دفتر تبلیغاتی هم کار می کند می گوید : برحسب تیراژ قیمت ها تفاوت دارد همچنین نوع کاغذ و چاپ . ویژه تمام رنگی با تیراژ هزارتا در چهارصفحه با کاغذ معمولی ۵میلیون تومان و گلاسه ۱۰تا۱۵ میلیون . او قیمت نهایی مجله ای که در ۴۰صفحه چاپ شده را هر جلد۴هزارتومان ذکر و اضافه می کند : ما در تهیه سی دی و فیلم هم کارمی کنیم حدود ۳هزار سی دی ۶میلیون و فیلم کوتاه بین ۱۵تا ۳۰دقیقه ۱۰تا ۸۰میلیون تومان .

********
میزان هزینه های تبلیغاتی کاندیداها برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم های متفاوت دارد و به عوامل متعددی بستگی دارد و البته منابع متفاوتی نیز برای تامین این هزینه ها وجود دارد اما هنر وکلای ملت کاهش این هزینه ها و تامین آن از منابع پاک است و البته اهرم های نظارتی که مراقب باشند .

گزارش : زهره ترکمانی – طرح : محمود شکرایی

منبع: خبر آنلاین

انتهای پیام / ۹۲۰۰۱/۶۵۴۳