لوازم یدکی فروشان دیواندره معتقدند نبود نظارت و تداخل صنفی در دیواندره سبب کاهش درآمد آنها شده است

به گزارش بارانی خبر، استان کردستان  دارای ۵۹ هزار واحد صنفی است که در ۳ بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی پروانه فعالیت دارند. دیواندره نیز حدود ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد این جمعیت روستا نشین هستند و درآمد اصلی آنها بر پایه کشاورزی و دامپروری است، اما بخش دیگری از این جمعیت که در شهرساکن هستند در حرفه‌های صنفی به کسب درآمد می‌پردازند. اتاق اصناف دیواندره دارای ۱۰ اتحادیه و ۳ هزار و ۳۰۰ واحد صنفی است که پروانه فعالیت دارند. بخش توزیعی واحدهای صنفی بیشتر در خیابان اصلی دیواندره، بخش خدماتی در پایین‌شهر و تعدادی نیز به‌صورت پراکنده داخل شهر کسب درآمد می‌کنند.
صنف یدکی فروشان و قطعات خودرویی دیواندره که در زیرمجموعه اتحادیه تعمیرکاران خودرو، یدکی فروشان و جوشکاری فلزات قرار دارند با مشکلی به نام تداخل صنفی روبه‌رو هستند. کسبه این صنف در تماس‌های مکرر با روزنامه همشهری کردستان خواستار پیگیری و منعکس کردن این مشکل شدند. لازم به ذکر است که ۴۶۷ واحد صنفی در این اتحادیه در دیواندره فعالیت می‌کنند که ۲۴۰ مورد آن خدماتی  ۱۱۲ مورد توزیعی و ۱۱۵ مورد تولیدی است.

سایه رکود بر فضای کسب و کار
مدیر یکی از فروشگاه‌های قطعات خودرویی می‌گوید: مدت‌هاست که وضع کسب و کار در دیواندره حال و روز خوشی ندارد. این موضوع فقط مختص استان و دیواندره نیست، بلکه کشوری است، اما تاثیرا ت این رکود در شهرهای کوچک و توسعه نیافته بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.
«محمد فتحی» ادامه می‌دهد: بازاریان و صنعتکاران برای تامین هزینه‌های زندگی و به ویژه هزینه‌های اجاره بهای مغازه ناچارند در کنار شغل اصلی به فعالیت کاری دیگری که مرتبط با شغل اصلی شان نیست اقدام کنند که این امر سبب ایجاد مشکلات بسیاری شده است.
وی تصریح می‌کند : بسیاری از صنعتکاران از تشخیص کالاها و اجناس اصلی ناتوان هستند. اکنون در بازار، کالاها و اجناس چینی بی‌کیفت بیداد می‌کند و تشخیص این اجناس بی کیفیت نیازمند تخصص و درک صحیح است.

یدکی فروشانچشم امید به تغییرشرایط بازار
این مدیر فروشگاه عنوان می‌کند : استادکاران و تعمیرکاران در گوشه‌ای از مغازه خود اقدام به گذاشتن قفسه‌ای از اجناس و قطعات یدکی برای فروش کرده‌اند که نباید این کار را انجام دهند، زیرا فروش این قطعات به کار آنها ارتباط ندارد. همین موضوع سبب رکود بیشتر بازار فروشگاه‌های قطعات یدکی شده است.
فتحی با تأکید بر ارائه‌برنامه‌های راهبردی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور از سوی دولت یازدهم اضافه می‌کند : در حال حاضر نیاز است که دولت راهکارهایی برای رهایی بازار از رکود ارائه کند، زیرا مردم تحت فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل رکود اقتصادی و بی‌رونقی بازار بسیاری از صنعتکاران ناچار به تغییر شغل شده‌اند که این می‌تواند به چرخه زندگی مردم آسیب بزند. بنابراین همه چشم انتظار تحولات اقتصادی در کشور و استان هستیم.

فروش قطعات از سوی تعمیرکاران
یکی دیگر از فروشندگان لوازم یدکی و قطعات خودرویی می‌گوید: بیشتر یدکی‌فروشان وفعالان این حوزه دارای سابقه زیادی در این صنف هستند که برای همه شناخته شده‌اند و در کنار همه مشکلات موجود در بازار توانسته‌اند به فعالیت کاری خود ادامه دهند.
«مسعود میرزایی» با اشاره به مشکلات اقتصادی فعالان این صنف، ادامه می‌دهد: تمام سرمایه زندگی چند ساله خود را برای تجهیز و تامین قطعات خودرویی مورد نیاز در فروشگاه صرف کرده‌ام. تعدادی از همکاران نیز از تسهیلات استفاده کرده‌اند و در حال حاضر هم وام پرداخت می‌کنند.
وی با اشاره به تداخل صنفی در بازار عنوان می‌کند که نظارت لازم در این مورد وجود ندارد و اضافه‌می‌کند: نبودنظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی در شهرستان سبب شده که تعمیرکاران در کنار شغل خود لوازم یدکی عرضه کنند و این امر در بازار سبب کاهش درآمد صنف قطعات خودرویی شده است.
این مغازه دار ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از این وضع که روزبه روز در حال افزایش است نیاز است که مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط در شهرستان تدابیر لازم را بیندیشند تا از این نوع موارد جلوگیری شود.

پرداخت مالیات
میرزایی اضافه می‌کند : سالانه هزینه‌های بسیاری را به‌نام  مالیات و عوارض پرداخت می‌کنیم، اما تعمیرکاران از پرداخت این موارد مبرا هستندو این انصاف نیست.

نامه‌های بی جواب
یکی دیگر از فروشندگان لوازم یدکی در دیواندره اظهار می‌کند : تمامی تعمیرکاران خودرو ازجمله باتری‌سازان و مکانیک‌ها همگی در این شهر تداخل صنفی ایجاد کرده‌اند و لوازم یدکی را برای فروش در گوشه‌ای از مغازه خود چیده‌اند.
«عباس رسولی» ادامه می‌دهد: زمانی که تعمیرکار خود در مغازه وسیله داشته باشد دیگر مشتری به لوازم یدکی فروشی‌ها مراجعه نمی‌کند و همان‌جا وسیله موردنیاز خود را تهیه می‌کند . این موضوع باعث می‌شود تا ما درآمدی نداشته باشیم. وی می‌افزاید: از انتهای پاییز سال گذشته ما پیگیر این موضوع بوده‌ایم و نامه‌هایی را با امضای تمامی همکاران به دستگاه‌های مربوطه ارسال کرده‌ایم، اما هنوز اقدامی قاطع در این باره صورت نگرفته است و ما همچنان ضرر می‌کنیم. اگر این روند ادامه داشته باشد مجبوریم این شغل را ترک کنیم.

سخن تعمیرکاران
برای پیگیری موضوع و شنیدن سخن تعمیرکاران در جمع اهالی این صنف حضور پیدا کردیم.
یکی از تعمیرکاران خودرو دیواندره در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سال هاست که از طریق تعمیر خودرو توانسته‌ام که هزینه‌های زندگی خود را تامین کنم.
وی که از ذکر نام خود امتناع می‌کند در ادامه می‌افزاید: کاهش درآمدها و در کنار آن افزایش هزینه‌های زندگی سبب شده تا عرصه زندگی بر برخی افراد تنگ شود.
وی تصریح می‌کند : صنف ما از تامین هزینه‌ها برنمی آیند. برای همین ناچاریم در کنار شغل اصلی خود که تعمیر کار خودرو هستیم یک بوفه از قطعات یدکی خودرو نیز قرار دهیم تا مشتریان از ما خرید کنند. ما قیمت کمتری روی جنس می‌گذاریم تا مشتری رضایت کامل داشته باشد.
این صنعتکار می‌افزاید: رفع مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی‌های‌ کلان کشوری است. در سال ۹۵ امیدواریم که بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور برطرف و رونق اقتصادی در بازار حاکم شود.

ساماندهی پروانه کسب تعمیرکاران
یکی دیگراز تعمیرکاران اظهار می‌کند : قطعه‌ای که ما تهیه می‌کنیم از کیفیت بالاتری برخوردار است، به طوری که می‌توانیم آن را برای مشتری ضمانت کنیم.
وی تداخل صنفی خود را این‌طور توجیه می‌کند : بعضی وقت‌ها در نیمه‌های شب هم برای تعمیر خودرو با ما تماس می‌گیرند. در آن ساعت مغازه‌های یدکی‌فروشی باز نیست.پس لازم است که خودمان نیز قطعه‌ها راداشته باشیم ودر مواقع ضروری از آن استفاده کنیم.
این تعمیرکار می‌افزاید: ما هم دارای مشکلاتی هستیم. در این صنف نیز افرادی بدون داشتن پروانه کسب و دادن مالیات فعالیت می‌کنند و هیچ نظارتی هم بر دستمزد آنها وجود ندارد.

قانون و حمایت از صنوف
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دیواندره در این باره اظهار می‌کند : مدتی است که یدکی‌فروشان قطعات خودرویی پیگیر این موضوع و برای رفع مشکل موجود در تلاش هستند.
«امید صفیاری» بیان می‌کند : اصناف از سوی خود اعضا مدیریت می‌شود و خود آنها با رأی‌گیری سالانه رئیس اتحادیه و اعضای هیأت مدیره را تعیین می‌کنند.
وی اضافه می‌کند : موضوع ۲ بار به کمیسیون نظارت رفته است، اما به دلیل ملاحظاتی که در پایان سال انجام گرفت برخورد با این موضوع به تأخیر افتاد و با تمام توان قضیه را پیگیری خواهیم کرد.
صفیاری ادامه می‌دهد: اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف دیواندره به متقاضیان یا دارندگان پروانه کسب توصیه می‌کند که افراد مزبور قبل از اخذ پروانه در خصوص شغل مربوطه تحقیقات لازم و کافی به عمل آورند تا بعد از راه‌اندازی واحد خود مجبور نشوند برای درآمد بیشتر و یا حداقل درآمد به تداخل صنفی رو بیاورند.

شناسایی۰ ۳۰واحد صنفی فاقدپروانه
به گفته این مسئول، حدود ۳۰۰ واحد صنفی فاقد پروانه کسب در شهرستان دیواندره شناسایی شده است و اخطار لازم به آنها داده شده است و در صورت اقدام نکردن برای دریافت پروانه با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت دیواندره تصریح می‌کند : اگر روسای اداره‌ها یا اتاق اصناف در برخورد قانونی و رفع تداخل صنفی کم‌کاری کنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
 در این گزارش نیاز است گذری نیز به قوانین داشته باشیم. در بند الف از ماده ۲۸ قانون نظام صنفی اشاره شده است که «در صورتی که واحدهای صنفی به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب غیر از آنچه در پروانه کسب قید شود یا کمیسیون نظارت مجاز شمرده، مبادرت ورزد به‌طور موقت از یک هفته تا ۶ ماه تعطیل می‌شود.»
ماده ۶۸ قانون نظام صنفی نیز رعایت نکردن مقررات بند ک ماده ۳۷ قانون نظام صنفی را از سوی افراد تخلف می‌شمارد و مرتکبان را برای مرتبه اول ۲۰۰ هزار تومان، مرتبه دوم ۵۰۰هزار تومان و مرتبه سوم یک میلیون تومان جریمه می‌کند . اما سؤالی که برای عموم به خصوص واحدهای صنفی مطرح هست این است: آیا قوانین بازدارنده در این زمینه اجرا می‌شود ؟
برای پیگیری موضوع با رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، یدکی فروشان و جوشکاری فلزات تماس گرفتیم که تمایلی به پاسخگویی نداشتند و اظهار کردند که در شهرستان حضور ندارند.

مکث
بازرسی و کنترل قیمت‌ها
یکی از یدکی فروشان دیواندره می‌گوید: ۲۰ سال است که در این صنف فعالیت می‌کنم و با بیشتر عمده‌فروش‌ها در خارج از استان آشنایی دارم. تعمیرکاران اگر به کیفیت قطعه‌های ما اعتراض دارند مارک و نمونه قطعه موردنیاز را به ما بدهند تا آن قطعه را تهیه کنیم.
«فواد زارعی» بیان می‌کند : تعمیرکاران نمی‌توانند مانند ما قطعه مطلوب را تهیه کنند، بلکه آنها فقط می‌خواهند با این بهانه‌ها در کنار تعمیرات درآمد بیشتری را با فروش قطعات یدکی کسب کنند.
وی می‌افزاید: متأسفانه بازرسی مداوم و قاطع برای رفع این مشکل انجام نگرفته است و تنها عملکرد بازرسان به کنترل قیمت‌هابرمی‌گردد.

گزارش از هیوا محمدپور / دیواندره- خبرنگار همشهری

انتهای پیام/۹۲۰۰۱