این‌بار، بار سفر را به سوی روستای زیبایی بخش کرفتو یعنی شالی‌شل می بندم روستای که در ۴۲ کیلومتری شهر دیواندره و در ۲۲ کیلو متری شهر زرینه واقع شده است. این روستا هم مانند سایر روستاهای بخش کرفتو دارای طبیعتی زیبا است. روستای شالی‌شل از نظر معماری و بافت سازه ای  یک روستای تقریبآ پلکانی است و بیشتراطراف اصلی روستا که درپای کوه است را سنگ های رسوبی فراگرفته است.

شالی‌شل از امکاناتی همچون مسجد، مدرسه (ابتدایی، راهنمایی، نهضت سواداموزی خواهران، خانه بهداشت، ساختمان دهیاری و لوله کشی بهداشتی برخوردار است که ۵۲۰ نفر در پوشش ۱۳۰ خانوار در آن زندگی می کنند.

یکی از اهالی روستای شالی‌شل در مورد وجه تسمیه شالی‌شل می‌گوید: به گفته بزرگان و سالخوردگان روستا، در زمان جنگ میان مسلمانان وکفار یکی از مسلمانان در اینجا شهید می‌شود و شال دورکمرش دراین مکان به جا می‌ماند که بعد از آن این روستا به شالی‌شل لقب می‌گیرد.
«محمد جعفری» ادامه می‌دهد: از نظر علمی و تحقیقات صورت گرفته شالی‌شل دراصل شلای‌شل و یک واژه عربی به معنای آبشار و مکان دارای آب فراوان است. وجود ۴ چشمه پرآب کانی گرمه،کانی چرمو،کانی سید کاظم وکانی خوروه تصدیقی بر فراوانی آب در این روستا است. وجود آسیاب قدیمی پایین روستا نیزکه  با آب کار می‌کرد، نشان دیگری از فراوانی آب دراین روستا است. به نظر می‌رسد که این وجه تسمیه درست‌تر باشد.
وی بیان می‌کند : شغل بیشترمردم روستا کشاورزی و دامداری است وکشاورزی این روستا دیم و محصولات آن گندم، جو و نخود است. همچنین حدود ۲۰۰ راس حیوان از جمله بز وگوسفند در این روستا وجود دارد و زنان این روستا هم به قالی‌بافی و صنایع دستی مشغولند.
مسجد تاریخی
یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: به‌علت آب فراوان در شالی شل، درختان و اماکن سرسبز زیادی مانند ناوباخ وچم آسیاو در این روستاوجود دارد که بسیار دیدنی است.
«رضا مرادی» ادامه می‌دهد: در مورد اماکن تاریخی می‌توان به مسجد روستا اشاره کرد که حدود ۲۰۰ سال قبل به دست «سید رستم راستین» ساخته شد، اما به علت فرسودگی و غیر قابل استفاده بودن حدود ۲۰ سال قبل از سوی اهالی روستا تخریب و نوسازی شد.
وی در مورد اماکن مذهبی و تاریخچه شالی‌شل می‌افزاید: در مورد اماکن مذهبی می‌توان به قبرستان روستا اشاره کرد که در آن مقبره مرحوم سیدرستم راستین وجود دارد که وی برابر اسناد موجود در سال ۱۲۶۰ هجری قمری برای ارشاد مردم به این روستا آمده بود و برای این که روستا را با زور به تصرف خود در نیاورد کلیه شش‌دانگ روستا را با ابعاد مشخصه از وارثان فردی به نام یعقوب‌بیگ خریداری کرده بود.
مرادی بیان می‌کند : در متن قرارداد ذکر شده بود که « این ملک را فقط به خاطر ساختن مسجد دراین مکان خریداری می‌کنم» و در حال حاضر مقبره آن بزرگوار سالانه میزبان صدها نفر از اهالی روستاها و شهرهای نزدیک است، اما به علت بی‌توجهی مسئولان مربوطه، مقبره ایشان به‌صورت عادی رها شده است.

نامداران روستا
وی اظهار می‌کند:از  افراد بزرگ و نامدار روستا بعد از مرحوم سید رستم راستین می‌توان به مرحوم «سید محمد صادق فاطمی» اشاره کرد که با توجه به قدرت سخنوری وسواد زیاد در اکثر جلسات و مراسم مربوطه در استان شرکت داده می‌شد.
مرادی ادامه می‌دهد: شخصیت دیگر مرحوم محمدکریم محمدخانی مشهور به «حه‌مه کریم وسا احمو» در نزد مردم منطقه بسیار قابل احترام بود، زیرا نام‌برده شکستگی استخوان را مداوا می‌کرد و در حال حاضر پسر وی همین کار را انجام می‌دهد.

نبود مکان‌های ورزشی
یک کارشناس تربیت بدنی نیز می‌گوید: ورزش نشاط اجتماعی را افزایش می‌دهد و از کشیده شدن جوانان به سمت آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. از این رو ورزش چه در شهر و چه در روستا بسیار مهم است.
«فرهاد احمدی» ادامه می‌دهد: با توجه به وضع اقتصادی کنونی، اگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند در هر روستا مکانی ورزشی احداث کنند حداقل برای هرچند روستا یک مکان احداث کنند تا روستاییان از آن بهره ببرند.
وی می‌افزاید: اگر به ورزش روستایی توجه نشود، بازی‌های بومی و محلی هم به فراموشی سپرده خواهد شد. این در حالی است که از طریق این بازی‌ها می‌شود مردم را به سمت ورزش سوق داد. احمدی بیان می‌کند : با توجه به مکانیزه شدن کارها، حتی در روستاها افراد وقت استراحت بیشتری دارند که همین موضوع سبب می‌شود تحرک کمتر شود و این کم تحرکی بیماری‌های غیرواگیردار فراوانی به دنبال خواهد داشت.این کارشناس می‌گوید: نه تنها باید به ورزش روستای شالی‌شل، بلکه باید به تمام روستاها توجه کرد تا جامعه سالمی داشته باشیم.

معایب اجرای طرح هادی
یک‌کارشناس از معایب اجرای طرح هادی دربیشتر روستاهای دیواندره می‌گوید: تغییر در بافت فرهنگی و اجتماعی روستا و عدم نظرخواهی از مردم روستا در مورد اجرای طرح اساسی‌ترین مشکل این طرح است.
«ناصح آرمان» ادامه می‌دهد: همان‌طور که در روستای شالی‌شل هم مشاهده می‌کنید طرح هادی مانند دیگر روستاها نیمه کاره رها شده است و آینده نگری در اجرای این طرح‌ها وجود ندارد.
وی می‌افزاید: در طرح هادی بافت روستایی را به بافت شهری تغییر می‌دهیم، اما هیچ گونه امکانات رفاهی ایجاد نمی‌شود. در واقع عملا از روستا خبری نیست و با شهری بی روح روبه رو هستیم.

فعالیت‌های دهیاری
«عبدالله سعیدی» با اشاره به این‌که از سال ۸۹  دهیار شالی‌شل شده است، می‌گوید: کارها در روستا به کمک اعضای شورا و مردم انجام شده که می‌توان به اجرای شبکه فاضلاب به متراژ ۲۵۰۰ متر به کمک خودیاری مردم اشاره کرد.
دهیار روستای نیز ادامه می‌دهد: در۹۹ درصد روستا شبکه فاضلاب به همراه سپتینگ تانک اجرا شده است و در این زمینه مشکل آن‌چنانی نداریم.
سعیدی می‌افزاید: احداث پارک کودک و احداث زمین ورزشی باپیشرفت ۵۰ درصدی از طرح‌های اجرا شده در روستا است که مورد استفاده کودکان و جوانان قرار خواهد گرفت.
دهیار شالی‌شل بیان می‌کند: بازسازی و نوسازی شبکه آبرسانی روستا به متراژ ۶۰۰ متر و جمع‌آوری زباله روستا به‌صورت ۲ روز در هفته با ماشین دهیاری و احداث جایگاه مناسب زباله بخشی دیگر از اقدام‌های دهیاری بوده است.
سعیدی می‌گوید: دهیاری درسال ۹۴ با فرمانداری برای سر و سامان دادن به مقبره مرحوم سید رستم راستین مکاتباتی داشت و فرمانداری هم با اداره اوقاف استان این مکاتبه را انجام داد، اما هنوز نتیجه خاصی دریافت نکرده‌ایم.

سنگفرش روستا
وی بیان می‌کند : در سال ۹۴ با توجه به این‌که نقشه طرح هادی شالی‌شل عمر ۱۲ ساله خود را سپری کرده بود و برابر قانون بنیاد مسکن اجازه افزایش وجود داشت با بخشداری و بنیاد برای این افزایش محدوده مکاتباتی داشتیم که با تلاش فرماندار وقت و بخشدار کرفتو آقای مرادی کلیه محدوده ساخت و سازهای غیرمجاز به روستا ملحق شد.
دهیار شالی‌شل افزود: تاکنون نقشه خاصی برای مسیر فوق از طرف بنیاد مسکن شهرستان طراحی نشده است و با به وجود آمدن این مشکلات، بنیاد مسکن شهرستان بعد از گذشت ۵ سال از تخریب در تابستان جاری اقدام به سنگفرش قسمتی از مسیر تخریب شده و خالی از سکنه روستا کرده است.
سعیدی درباره دیدنی‌های روستا می‌گوید: چشمه‌ها وکانی‌های معروفی وجود داردکه می‌توان به کانی‌گرمه، کانی چرمو، کانی سیدکاظم، کانی خورخوره، کانی زوراو و کانی سید رحیم اشاره کرد. همچنین می‌توان به کوه‌های معروف تپه امام سوزه‌پوش، تپه سید نصرالله و «برده‌وه‌وی» اشاره کرد.

   مشکلات روستاییان
یکی از اهالی روستا با اشاره به مشکلات   می‌گوید: از مشکلات موجود در روستا می‌توان به عدم اجرای کامل طرح هادی در این روستا اشاره کرد. بنیاد مسکن شهرستان در سال ۱۳۹۰ اقدام به تخریب کلیه منازل تعریضی قسمت پایین روستا و از همان سال پروژه را تعطیل کرد.
«نبی شامرادی» ادامه می‌دهد: همین امر سبب شد که قریب به ۸۰ درصد اهالی پایین روستا به قسمت بالای روستا مهاجرت و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز کنند و همین امر مشکلات فراوانی  به‌وجود آورد.
وی می‌افزاید: مشکل دیگری که در این روستا وجود دارد زمین‌های کشاورزی است، به طوری که در این روستا ۴۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد و تنها ۷۰۰ هکتار آن به گفته اداره منابع طبیعی، کشاورزی است و باقی جزومراتع است. این در حالی است که کلیه کشاورزان روستا دارای سندکشاورزی هستند و همین امرهم سبب شده هیچ گونه تسهیلاتی برای مکانیزه کردن کشاورزی به کشاورزان داده نشود.
این فرد میانسال می‌گوید: نبود زمین فوتبال و مکان‌های ورزشی سبب شده جوانان این روستا از ورزش‌های گروهی و حرفه‌ای دور بمانند که نیاز است توجه ویژه‌ای به ورزش روستاها شود.
وی اظهار می‌کند : یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان از آن نام برد عدم آنتن‌دهی موبایل است. آنتن دهی تلفن همراه ازخواسته‌های اهالی این روستا است. اگر غریبه‌ای به روستا بیاید و کار ضروری داشته باشد باید از اهالی روستا خواهش کند تا تلفن ثابتی در اختیارش قرار گیرد تا بتواند تماسی برقرار کند. این موضوع در این زمان که اکثر جاده‌ها هم آنتن‌دهی دارند، قابل قبول نیست.

گزارش / هیوا محمدپور / خبرنگار همشهری