گزارش شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور دکتر نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان با بیان اینکه برای اولین بار ردیف خاصی در لایحه بودجه ۹۶ برای ارتقا شاخص های کردستان پیشنهاد شده است گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارتقا شاخص های کردستان در نظر گرفته شده است که امیدواریم به تصویب مجلس برسد.

بهرام نصراللهی زاده روز پنجشنبه در دهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد افزود: سال گذشته سهم کردستان از ردیف اعتبارات ملی، ۲۵ درصد بود که امسال این رقم به ۳۵ درصد افزایش یافت.
وی با بیان اینکه توسعه استان از طریق توسعه راه های آن امکان پذیر است اضافه کرد: توسعه استان به صورت جد در دستور کار سازمان برنامه و بودجه کشور است.
نصراللهی زاده اظهار امیدواری کرد با ارتقا راه های مواصلاتی کردستان، شاهد پیشرفت این استان در بخش های مختلف باشیم.

** از لحاظ شاخص جاده های روستایی جزو استان های آخر کشور هستیم
نماینده شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از لحاظ شاخص جاده های روستایی جزو استان های آخر کشور هستیم که وضعیت بسیار نامناسبی است.
سیدمهدی فرشادان افزود: در سال گذشته، بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، ۳۶۵ نفر و بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۴۸۰ نفر تلفات جاده ای داشتیم که نسبت به سال ۹۳ ، ۱۸ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به احداث راه آهن تهران- همدان- سنندج گفت: امسال این پروژه ۲۸۶ میلیارد تومان اعتبار دارد که امیدواریم قطعه همدان- سنندج آن جزو اولویت ها باشد.
فرشادان به خطوط هوایی کردستان و محروم بودن استان از پروازهای هر روزه اشاره کرد و افزود: پرواز سنندج- کیش نیز که به تازگی راه اندازی شده بود به دلایل نامشخصی لغو شد.

** فرود اولین هواپیمای ایرباس در تهران، از پیامدهای پسابرجام است
دیگر نماینده شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فرود اولین هواپیمای ایرباس در تهران، از پیامدهای برجام است و عزت و سربلندی کشور را نشان داد.
سیداحسن علوی به مشکلات راه ها و زیرساخت های استان اشاره کرد و گفت: کریدور شمال جنوب که قسمت زیادی از آن از کردستان می گذرد بسیار مهم است و به عنایت بیشتر دولت نیازمند است.
وی به ساخت بیمارستان کوثر سنندج اشاره کرد و افزود: برای ساخت این این پروژه، هفت میلیارد تومان نیاز است که امید است به زودی به بهره برداری رسد.
علوی ادامه داد: برای ارتقا راه های روستایی استان نیز انتظار است اعتبارات متفرقه ای برای این بخش در نظر گرفته شود.
وی به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به راه آهن همدان- سنندج اشاره کرد و گفت: نیاز است برای این پروژه مهم اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

** مطالبات راه وشهرسازی کردستان از دولت ۵۲ میلیارد تومان است
نماینده شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: راه وشهرسازی کردستان ۵۲ میلیارد تومان مطالبه از دولت دارد و ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز با پیمانکاران قرارداد بسته است که نیاز به توجه جدی دولت دارد.
محسن بیگلری به بیمارستان سقز اشاره کرد و گفت: قرار است این بیمارستان در سال ۹۶ افتتاح شود که محقق شود.
وی به آمار بالای تصادفات در جاده سقز، بوکان اشاره کرد و افزود: این منطقه از محرومیت شدیدی از نظر راه مناسب رنج می برد که نیازمند حمایت و تخصیص اعتبارات ویژه هستیم.
بیگلری با بیان اینکه سهمیه آب کشور باید منطقی باشد ادامه داد: سهم استان کردستان از آب، کم و ناچیز است.
توجه ویژه به مدرسه سازی، استفاده از نیروهای بومی در سمت های مختلف و همت دولت برای اتمام سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج از دیگر خواسته های بیگلری بود.

** ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی از جاده های روستایی استان آسفالت نشده است
نماینده شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ۴۰۰ کیلومتر از راه های روستایی کردستان آسفالت نشده است افزود: برای آسفالت این مقدار راه روستایی، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
علی محمد مرادی با بیان اینکه تخصیص آب در استان شفاف نیست اظهار کرد: باید سهم شهرستان های قروه و دهگلان از آب استان با توجه به حاصلخیزی آن مشخص شود.
وی به ۲ بانده کردن گردنه صلوات آباد اشاره کرد و گفت: برای اتمام این پروژه به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امید است این اعتبار از سوی دولت تامین شود.
محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز پنجشنبه ۳۰ دی به منظور بررسی دقیق وضعیت راه آهن همدان – سنندج به استان کردستان سفر کرد.
بازدید زمینی از تمام مراحل اجرای پروژه راه آهن در مسیر شهرهای همدان – قروه – دهگلان و سنندج و شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی کردستان، هدف اصلی سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به این استان بود.
راه آهن تهران – همدان- سنندج یک خطه و به طول ۴۱۸ کیلومتر است که در سال ۸۴ مطالعات آن انجام و عملیات اجرایی آن نیز در هشت قطعه از سال ۸۵ شروع شده است.
در کل مسیر اجرای این طرح ۱۸ ایستگاه وجود دارد که ۱۱ ایستگاه در مسیر تهران به همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان – سنندج است و از کل ۱۸ ایستگاه، ۲ ایستگاه تشکیلاتی و ۱۶ ایستگاه نیز بین راهی است.
این راه آهن با هدف ایجاد کوتاه ترین مسیر ریلی بین تهران – همدان – سنندج، اتصال به راه آهن سمنگان، کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و اتصال به راه آهن کشورهای همسایه احداث می شود که با احداث و تکمیل این مسیر کریدور ریلی شرقی – غربی کشور برقرار و امکان حمل و تزانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.
از کل مسیر، ۲۶۸ کیلومتر مربوط به راه آهن تهران- همدان و مابقی مربوط به سنندج- همدان است.

انتهای پیام/ایرنا/۶۵۴۳۲/۹۲۰۰۱