سرویس کردستان – هیوا محمدپور روزنامه نگار دیواندره ای در یادداشت زیر به بررسی وضعیت جاده های کردستان می پردازد.

کردپرس- امروزه در صفحه اکثر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری کردستان حداقل یک یا دو خبر تصادف در جاده‌ها را می‌خوانید که بیشتر اوقات این تصادفات با کشته شدن و مجروحیت شدید هموطنان همراه می‌شود. در بررسی علل تصادف کارشناسان در حادثه‌های جاده‌ای به نقش وسیله نقلیه، جاده و عامل انسانی اشاره دارند.
بیشتر مرگ و میرها در کردستان مربوط تصادفات جاده‌های برون شهری است که دلایلی همچون سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی و خستگی و مسافت زیاد است. از آنجا که بخش زیادی از جاده‌های کردستان در مسیر شمال غرب به جنوب غرب قرار دارد تردد در این جاده‌ها زیاد است و قرار گیری پشت سر خودروهای سنگین راننده را خسته می‌کند.
حدود ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب در کردستان واقع شده که از حوزه‌های استحفاظی شهرستان‌های سقز، دیواندره، سنندج و کامیاران عبور می‌کند که فقط  ۱۲۰ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است و مجموع بزرگراه‌های کردستان ۲۶۰ کیلومتر است. از مجموع ۱۸۱۹ کیلومتر طول شبکه راه‌های استان ۱۳۶۰ کیلومتر آن راه فرعی و ۴۵۰ کیلومتر آن بزرگراه و راه اصلی است. میانگین کشوری برای هر ۱۰۰ کیلومتر راه، ۲۱ کیلومتر بزرگراه است که سهم کردستان ۱۱ کیلومتر است. و سهم کردستان از آزادراه صفر است.
عامل انسانی مانند بی‌توجهی به قوانین رانندگی و عدم مهارت کافی راننده از جمله مواردی است که حادثه را بوجود می‌آورند اما جاده‌ها و وسیله نقلیه به این تصادفات شدت می‌بخشند و بسیاری از خانواده‌ها را داغدار می‌کنند. جاده‌ها می‌توانند بخشنده باشند اگر جاده‌ها ایمن و دارای فضای بیشتر و استانداردتری باشند راننده فرصت بیشتری برای فرار از حادثه پیدا خواهد کرد که متاسفانه طبق آمار جاده‌های کردستان بخشنده نیستند.
از آنجا که شبکه ریلی در کردستان وجود ندارد و حمل و نقل هوایی هم هزینه بالای می‌خواهد راه‌های جاده‌ای در کردستان اهمیت بالای دارند که نیاز است مسئولان توجه ویژه‌ای به راه‌ها در کردستان داشته باشند.
علاوه بر کریدور شمال به جنوب جاده‌های دیگری در کردستان هستند که نیازمند توجه بیشتر هستند. از این جاده‌ها می‌توان به مسیرهای سقز به بانه، دیواندره به تکاب، دیواندره به بیجار، سنندج به مریوان اشاره کرد. جهت کاهش تلفات نیاز است به این مسیرها هم توجه شود.
علاوه بر اینکه در سانحه های رانندگی افرادی یتیم، بیوه یا بی فرزند می‌شوند و تبعات اجتماعی و روحی آن سال‌ها بر جای می ماند مشکلات روحی برای امدادرسانان، رهگذران، دیگر اعضای خانواده بجا خواهد گذاشت با پایین آمدن آمار تصادفات استرس‌های ناشی در قرارگیری در جاده‌ها هم پایین خواهد آمد.
از آنجا که کردستان استانی مستعد گردشگری است اخباری مبنی بر تصادفات جاده‌ای و داغدار شدن مسافران در این جاده‌ها تاثیر منفی بر گردشگر پذیر بودن این استان خواهد داشت.
با توجه به افزایش وسیله نقلیه در روستاها و اینکه هرزگاهی شاهد تصادفات در جاده های روستایی هم هستیم برای جلوگیری از تصادفات در این جاده‌ها باید بعد از آسفالته کردن مسیرها نسبت به علائم گذاری و خط کشی های آن هم اقدام کرد و نقاط حادثه خیز آن را رفع کرد. که متاسفانه بسیاری از راه‌های روستایی فاقد علائم و خط کشی هستند و فقط آسفالت شده اند.
به امید روزی که با ایمن شدن جاده‌ها و رعایت کاربران راه‌ها دیگر جاده‌های کردستان بوی خون ندهند.