مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای دیواندره : برف روبی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی با دستگاه های فرسوده و نبود اعتبار طاقت فرسا است.

مسدودی راه های مواصلاتی روستایی و اصلی در فصل زمستان موضوع مهمی است که بعد از هر بارش برف سر تیتر رسانه ها می شود، علاوه بر آن شاهد در راه ماندن خودرو ها و بسیاری از مسائل دیگر می شویم که با تلاش راهداران در اسرع وقت راه ها بازگشایی و تردد ها به حالت قبل باز می گردد در ارتباط با آخرین وضعیت راهداری شهرستان دیواندره گفت و گوی خبرنگار بارانی خبر با « سید نظام مرتضی » رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای دیواندره را در ادامه می خوانید.

راه های دیواندره در فصل سرما چه وضعیتی دارند؟

شهرستان دیواندره با یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی ، فرعی و روستایی و ۱۷۴ روستای دارای سکنه در میان ۱۰ شهرستان استان کردستان از لحاظ میزان راه مواصلاتی در رتبه دوم قرار دارد.

دیواندره به دلیل قرارگیری در کریدور شمال به جنوب از اهمیت ویژه ای جهت مسیر ارتباطی برخوردار است همچنین وجود دشت اوباتو و شهر زرینه به عنوان مرتفع ترین شهر ایران در حوزه استحفاظی شهرستان و وجود ۱۲۰ روز یخبندان در این منطقه، راهداری زمستانه در این شهرستان سخت کرده است که باید حمایت های اعتباری از راهداری در این شهرستان  از اولویت دستگاه های نظارتی و اداره کل قرار گیرد.

وضعیت تجهیزات شهرستان جهت برف روبی چگونه است؟

طبق استانداردها برف روبی در مناطق برف گیر به ازای هر ۱۵ کیلومتر راه موجود باید یکدستگاه برف روب در نظر گرفته شود برای راهداری دیواندره نیاز به ۷۰ دستگاه برف روب جهت پوشش این راه ها نیاز است.

هم اکنون به خاطر نبود اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان به علت پرداخت نکردن دستمزد پیمانکاران سنوات گذشته نتوانسته ایم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و برای مناطق کم برف از تراکتور استفاده می شود که در بحران کارای ندارد .

برای برف روبی از ماشین آلات موجود استفاده می شود. عمر بیشتر ماشین آلات موجود بالای ۲۵ سال است و کار کردن با آنها سخت و طاقت فرسا است. علی رغم این محدودیت با ۲۵ دستگاه سنگین، نیمه سنگین و سبک بیش از ۷۰ درصد راه های روستایی و اصلی در بارندگی های امسال پوشش داده شده است.

برای برف روبی چه فعالیت های انجام شده است؟

اخیرا بیش از ۱۵ مورد بارندگی را داشتیم عوامل راهداری به علت کولاک های مداوم به صورت روزانه برف روبی و نمک پاشی داشته اند. در این بارندگی ها بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر از راه های اصلی و فرعی برف روبی و جهت جلوگیری از یخ زدگی گردنه ها و راه های روستایی بیش از ۷۰۰ تن نمک و ماسه مصرف شده است.

لازم است مسئولان مربوطه در تامین اعتبار راهداری توجه داشته باشند با توجه به اینکه عوامل و اپراتور ها از نیروهای شرکتی و فصلی هستند این شهرستان را از شهرستان های دارای نیروهای رسمی و پیمانی متمایز می کند بسیاری از نیروهای رسمی و پیمانی این اداره بازنشسته شده اند.

با توجه به موقعیت شهرستان و کمبود اعتبارات، برف روبی در راه های روستای بصورت شبانه روزی و مداوم مقدور نبوده از مردم درخواست می شود در این راستا با راهداری همکاری لازم ر ا داشته باشند.

جهت رفع نقاط حادثه خیز و ترمیم جاده ها چه تصمیماتی در دست دارید؟

با توجه به نظر ویژه دولت در سنوات گذشته طول راه های روستایی آسفالته دیواندره ۴۵۰ کیلومتر است لذا جهت تامین ایمنی این راه ها نیاز به خط کشی، نصب تابلو و علائم، تعریض شانه ها و آشکار سازی در نقاط پر حادثه است. جهت تامین این موارد نیاز به اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در سال است.

علی رغم محدودیت های اعتباری با پیشنهاد اداره راهداری شهرستان با شناسایی نقاط حادثه خیز، زیر گذر روستای رشیدآباد در سال آینده با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان توسط اداره کل راهداری شروع خواهد شد.

عمر بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راه های روستایی دیواندره بالای ۲۰ سال است و نیاز به روکش دارد که در فصل عمرانی سال آینده آن دسته از محورهای که آسفالت آن تخریب شده است را ترمیم و روکش خواهیم کرد.

مهمترین دلیل تصادفات را از لحاظ جاده ای چه می دانید؟

با توجه به اینکه در طول شبانه روز بیش از ۱۶ هزار وسیله نقلیه از محور دیواندره به سقز تردد دارد نیاز است جهت جلوگیری از تصادفات توجه بیشتری به این مسیر شود که با تعریض و ایجاد باند جدید از این تصادفات کاسته خواهد شد که متاسفانه بخش زیادی از این مسیر بلاتکلیف است و از حوزه اختیار این اداره خارج و باید توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و اداره کل راه و شهرسازی پیگیری کنند.

گفت و گو از هیوا محمدپور