- بارانی خبر
- خبرنگار: هیوا محمدپور
- گروه خبری : تحلیلی, خبر
- تاریخ انتشار : 22 اسفند 1392, 00:09:14
تأ ملی بر گزینش و انتخاب فرمانداران
مرز بندی و انتصاب در حوزههای خرد و کوچک بیش از حوزههای کلان حساسیت آور است
تغییر و تحول ذات و شالوده هرتشکیلات و سازمانی در رسیدن به وضعیت مطلوب در اصلاح فرایند و روش های انجام کاربهینه در فضای نوین اداری روز است، براین اساس فلسفه و جودی وزارت کشور اهمیت دوچندانی پیدا می کند که تغییرات در این حوزه ها که پل ارتباطی مردم با دولت بوده، بایستی اعتمادساز و مقبولیت آفرین باشد. زیرا هویت و جهت گیری دولت و موقعیت سیاسی اجتماعی آن در حوزه هایی چون فرمانداریها و بخشداریها تعریف و مشخص می شود. با وصف منحصر و مقید کردن دایره انتخاب به افراد خاص و یا جلب نظروتوافق با نمایندگان مجلس که عموماٌ یک جریان سیاسی را نمایندگی می کنند ، هدفی جز تصاحب دوباره مجلس را نداشته تنش زا و مشکل آفرین خواهد شد. با این حال لازم است این تغییرات برمبنای قانون و در راستای شایسته سالاری و خدمات رسانی بیشتر به مردم باشد.
نظر به اهمیت و گستردگی جایگاه و حوزه ی نظارتی وزارت کشور به عنوان نماینده عالی دولت در کشور و به دلیل ارتباط وسیع با آحاد جامعه، مردم و گروههای سیاسی که تغییرات و مطالبات خود را در عملکرد وزارت کشور دنبال می کنند. و همچنین در راستای حفظ هویت و رویکرد اعتدالی دولت در استان کردستان، لازم است استاندار محترم به عنوان مرد اول و نماینده ارشد دولت در این استان در هم سو نمودن مجموعه تحت امر خود باید تغییراتی در سطوح میانی مدیریتی برای سرعت بخشی به روند توسعه و خدمات رسانی بهینه دراستان انجام دهد؛ که حساس ترین نوع انتصاب، انتخاب فرمانداران است؛ چرا که اهمیت جایگاه ونقش فرمانداری ها و بخشداری ها کمتر از استانداری و یا سایر مناصب و پستهای رده بالای کشوری نیست؛ زیرا این فرمانداران و بخشداران هستند که در دو سال دیگر روند انتخابات سرنوشت ساز مجلس دهم را اجرا و مدیریت خواهند نمود. که همین مؤلفه موجب ایجاد سیاست صبر و انتظار بیشتر در مردم شده تا با سنجش این برآیند آیا اجزاء و اضلاع گفتمانی و هویت اصلی دولت روحانی در این عرصه، که – معدل عملکرد باید مبین گفتمان پیروز و تأمین کننده مطالبات اکثریت باشد – تامین ومحقق میگردد؟ هم اکنون در استان کردستان نگاهها معطوف به چگونگی عملکرد وزارت کشور بویژه استانداران در چگونگی گزینش و تصمیم گیری در انتخاب فرمانداران و بخشداران متمرکز شده است.
اما واقعیت امر نشان میدهد که مرز بندی و انتصاب در حوزههای خرد و کوچک بیش از حوزههای کلان حساسیت آور است و بی تردید ارزیابی عملکرد واقعی استاندار به عنوان سفیر دولت تدبیر و امید در این زمینه با سنجش ترازوی داوران اصلی صحنه که مردم و بعنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب هستند محک خواهد خورد ؛ برای مردم یک شهرستان فرماندار یعنی رئیس جمهور و دولت برای مردمان یک بخش در آیینه بخشدار ارزیابی و تحلیل میشود. اگر همچنان مبنای قبلی انتصاب فرمانداران که جلب رضایت خاطر نمایندگان مجلس و یا منحصر کردن دایره انتخاب فرمانداران به فعالان سیاسی و وابستگان حزبی و جریانی باز در این مرحله هم اتفاق بیفتد میتواند محدودیت ساز و مشکل آفرین باشد.
در این راستا از جناب آقای زاهدی استاندار محترم که در کارنامه درخشان مدیریتی در سکانداری چندین استان مختلف با سوابق کاری وتجارب ارزنده هماره نقش آفرین بوده اند؛ انتظار می رود با تدبیرمدیریتی و مراعات پیش نیازهای توسعه هر شهرستان و با تکیه بر ظرفیتهای نیروی انسانی متعهد و متخصص درون استانی، انتخاب فرماندار کارآمد، در چارچوب مطالبات اکثرمردم و منطبق بر پیام ۲۴ خرداد ۹۲ صورت پذیرد. و شیوه و نوع انتخاب فرماندار به گونه ای باشد که کمترین شائبه باند و وابستگی حزبی و جریانی را داشته باشد.
به امیدسربلندی ایران اسلامی و آرزوی ایام پر از امید و سرزندگی، توسعه، پیشرفت و آبادانی برای مردمان دلاور و همیشه در صحنه اُستان کردستان
سیف الله کرمی ۲۰/۱۲/۱۳۹۲
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
هر چند خود آقای مهندس سعادت هم از همان روز اول اعلام کرد که برای قلع و قمع و حذف نیروهای کارآمد دولت گذشته نیامده است و به رغم همه جوسازی ها و شیطنت ها تاکنون این مهم را به خوبی به اثبات رسانده که دنبال ایجاد آرامش و فعالیت در استان و ارتقای شاخصه های موجود است و در این مسیر از توان همه صاحبان حرف و فن بهره می گیرد ولی ابلاغ دو بخشنامه از سوی وزارت کشور باعث شده تا وی و تیم مشورتی استان برای معرفی و انتخاب فرمانداران با محدودیت ها و موانع زیادی دست وپنجه نرم کنند !
دی ماه سال جاری بود که وزارت کشور طی بخشنامه ای انتصاب فرمانداران و بخشداران را به پرسنل رسمی این وزارت منوط کرد، بقول یکی از اساتید دانشگاه سرّی است که هنوز رمزگشایی نشده و فقط در مقام مقایسه باید تأکید کرد که این بخشنامه برای وزارت کشور که دارای گرایش های اجرایی به تنوع همه دستگاه های اجرایی است، شبیه این است که مثلاً صدا و سیما هم به عنوان یک نهاد فراسازمانی، بخشنامه کند که کارشناسان برنامه های تخصصی بایستی از خود صدا و سیما باشند و به عبارتی صدا و سیما حق استفاده از اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه را ندارد !
حال ۲ ماه از ان تاریخ نگذشته، یک بخشنامه داخلی دیگر هم بر آن اضافه شد، مبنی بر اینکه گزینه های معرفی برای تصدی پست فرمانداران دارای رشته های مرتبط با حوزه سیاسی و امور بین الملل باشند و همچنین گزینه با مدرک تحصیلی لیسانس ۱۵ سال و فوق لیسانس هم ۱۸ سال سابقه لحاظ می شود؟!
فارغ از همه نکات مثبت و منفی این بخشنامه ها بایستی گفت؛ آیا آن ها بر اساس برآوردهای کارشناسی تنظیم شده و یا صرفاً برای توسعه محبوبیت درون وزارتی مدیران ارشد واعمال فشار مدیران گذشته و کارشناسان ذی نفوذ است!
برای نگارنده و کارشناسان امر و حتی افکار عمومی و صاحبان ایده معلوم نیست، اما همین قدر باید تأکید کرد که همواره وزارت کشور از کمبود توانمندان مدیریتی نالان بوده و در سطوح تعریف شده ای، دولت ها را متقاعد به موافقت با مأمور شدن نیروهای توانمند سایر دستگاه های اجرایی نموده و خودشان را از این سرمایه های گرانقدر که اتفاقاً بیش از نیمی از مدیران این وزارتخانه را شامل می گردید، محروم نمی کرد!
هم اکنون و در ارزیابی های اولیه هم می توان تنگناها و کندی مشهود مدیران ارشد را در انتخاب افراد توانمند برای فرمانداری ها و بخشداری ها به وضوح مشاهده کرد و عیب این بخشنامه زمانی بروز می کند که ما شاهد اُفت سطح مدیریتی از همین سطحی باشیم که متأسفانه بخاطر فقدان مطلوبیت کافی، در انتخابات ۲۴ خرداد به طیف دیگری رأی داده شد تا وضعیت جامعه از حالت موجود به حالت مطلوب بهبود یابد و حالا با اینگونه بخشنامه ها آیا این تغییر امیدوارکننده اتفاق می افتد یا خیر؟! باید آینده را به ارزیابی نشست ! همچنین افرادی که در پست های مختلف وزارتی کشور بکار گمارده شده اند منتصب به دولت گذشته و خارج از طیف موجود می باشند که در طول ۸ سال اخیر جذب سیستم وزارت کشور شده و در مناصب سیاسی مشغول شده اند !
بدون شک اشتباه وزارت کشور مثل غلط مشهود در دیکته مدیریت است و باید با لاک غلط گیر مدیران ارشد این وزارتخانه پاک شود و از مسوولان دولت تدبیر انتظار می رود با تجدید نظر در این بخشنامه راه را برای ورود مدیران توانمند و از جنس خود دولت باز نموده و کمک کنند تا امید مردم به یاس تبدیل نشود.
با این اوصاف و احوال تأکید می گردد که البته این بخشنامه زمانی می تواند کارآمد و مفید باشد که وزارت کشور با یک کار میدانی، قابلیت مدیریتی این وزارتخانه را ارزیابی و اعلام کرده تا نگرانی های موجود ذهنی طرفداران دولت و هواداران واقعی دولت تدبیر را مرتفع کند، چرا که فرماندار و بخشدار مثل استاندار بخاطر همان جایگاه ارشدی در بین سایر مدیران، باید قابلیت مدیریت ارشدی نیز داشته باشند تا خدای ناکرده مدیریت جامعه به استثناء وزارت کشوری های توانمند و امتحان پس داده ای که از نزدیک آنها را می شناسیم و به توانایی آنها ایمان داریم، دستخوش ناتوانی های احتمالی کسانی نگردد که بخواهند از صدقه سری سهمیه انحصاری و کوپنی یک بخشنامه، مسئولیت تعاونی به دست آورند و عملا هیچگونه تغییر در سیستام مدیریتی سیاسی کشور صورت نگیرد و آینده به مخاطره بیفتد !
وهمچنین با توجه به رای اعتماد مردم به دولت تدبیر این مساله نمود پیدا می کند که نیروهای تاثیرگذار دولت گذشته به اندازه ای در بدنه کارشناسی وزارت کشور نفوذ پیدا کرده اند که دست دولت تدبیر و امید به آن نمی رسد و اینکه با این روند برای انتخابات آینده هم باید برگی دیگر نوشت. مگر آنکه طرحی نو درانداخته و مدیران ارشد این وزارتخانه و منصوبین دولت تدبیر نسبت به اصلاح این مهم گام بردارند و یا با یک تصمیم کارشناسی و معقول نسبت به انتصاب مدیران اسبق سیستم وزارتی همت گمارند.
بالاخره هر آنچه که باشد مسیر سخت و ناهمواری پیش روی استانداران، معاونین سیاسی و تیم مشورتی از جمله استان آذربایجان غربی و برای آقای شیخ الرئیس و همکارانش برای انتخاب افراد شایسته و کارآمد برای این حوزه ها متصور است.
منبع؛ خبرآنلاین
جوانه براجوانه هه رکه هه له سیت بوه سه کارشناس