- بارانی خبر
- خبرنگار: هیوا محمدپور
- گروه خبری : گفتگو
- تاریخ انتشار : 4 آذر 1394, 18:35:10
جهاد دانشگاهی؛ بازوی کمکی مراکز آموزش عالی کردستان
جهاد دانشگاهی در سراسر کشور موفقیتهای بسیاری را در کارنامه خود ثبت کرده است و واحد کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست.
به گزارش بارانی خبر، درجهاد دانشگاهی کردستان نیز فعالیتهای خوبی انجام شده است. یکی از حوزههای فعالیت این نهاد دانشگاه است. بهرهگیری مراکز آموزش عالی استان از توانمندیهای جهاد دانشگاهی میتواند ثمرات قابلتوجهی به همراه داشته باشد.
در این میان تنها مرکز آموزش عالی روزانه استان، دانشگاه دولتی کردستان است که نمیتواند جوابگوی نیازهای استان در این حوزه باشد. کردستان فقط یک دانشگاه دولتی روزانه دارد و بالطبع، با توجه به اینکه قبولیها براساس ناحیه، قطب و منطقه است، شانس پذیرش در دانشگاه دولتی استان چندان بالا نیست.
برای اینکه فرزندان این استان از تحصیل محروم نمانند، باید مراکز دیگر آموزش عالی به کمک این مجموعه بیایند که جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار مؤثر است. در جریان سفر «حمید رضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی کشور به سنندج، درباره همین مسئله با وی به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
وضع کردستان در حوزه تولید علم و فناوری را چگونه ارزیابی میکنید؟
وضع آموزشی کنونی این استان را براساس شاخص کیفیت علمی فارغ التحصیلان میتوان سنجید و درحوزه تولید علم و فناوری نیز ملاک ما مقالات است، اما درمجموع میتوان گفت که آموزش عالی کشور بهصورت نسبی در سطح کیفی مناسبی قرار دارد، در سطح دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی هم با وجود برخی اشکالاتی که وارد است، وضع مناسبی داریم و میتوان به اصلاح آن امیدوار بود.
با توجه به مقالههای تولیدی، در زمینه تولید علم در کردستان کارهای خوبی انجام شده است. اگرچه برخی معتقدند استناد و ارجاع به مقالات ما کم است، اما با نگاه به آمار کشوری، میبینیم که در سالهای اخیر میزان استنادها افزایش یافته و تعداد زیادی از دانشمندان ما در فهرست دانشمندان پراستناد قرار گرفتهاند. با وجود اینکه سطح تولید علمی خوبی داریم، اما از تولید فناوری مناسبی بهرهمند نیستیم، چراکه علم ما به فناوری تبدیل نمیشود. این موضوع معضلی اساسی است و برای رفع این مشکل هم نیاز به حمایت از تولید محصول ملی، تولید دانش بنیان و اداره جامعه داریم. تا زمانی که این حمایت وجود نداشته باشد، علم فقط در قالب مقاله باقی میماند.
مراکز آموزشی کردستان عموما ملکهای استیجاری هستند که این موضوع معضل بزرگی محسوب میشود. برای ارائه کمکهای مالی به این مراکز چه تدابیری اندیشیدهاید؟
در کردستان حدود ۹مرکز آموزشی مرتبط وجود دارد و نمیتوانیم همه این مراکز را به مالکیت شخصی تبدیل کنیم، اما در این زمینه در یکی دو مرکزی که درآمدزایی مناسبی دارند، درحال اقدام هستیم. قطعا درحد بضاعت جهاد دانشگاهی کشور، کمکهای مالی نیز اختصاص مییابد، اما مراکز آموزشی کوتاهمدت، باید درآمدزایی داشته باشند و از پس اجاره خود هم برآیند. نباید این مراکز آموزشی را به هر قیمتی توسعه دهیم، بلکه باید توجه داشت که حتما از استاندارد کیفی خوبی برخوردار باشند. در شأن جهاد دانشگاهی نیست که هرجایی را اجاره کند و مراکز آموزشی را توسعه دهد. همچنین باید گفت که ساختمان علمیکاربردی جهاد دانشگاهی نیز تا بهمن راهاندازی میشود.
درزمینه تقویت مزیتهای بومی دراستان چه اقدامهایی انجام شده است؟
درهمه استانها سعی شده است که براساس مزیتهای بومی، ۲یا ۳فعالیت انتخاب شود و دراین زمینه ۱۰استان را بهصورت ویژه زیرپوشش حمایتهای خود قرار میدهیم که در کردستان حوزه توتفرنگی انتخاب شده است. این محصولات بومی بهصورت ویژه حمایت میشوند. البته باید بتوانیم اعضای هیأت علمی پرتوانی را نیز در این زمینه جذب کنیم. این هیأت علمی باید در قالب دکترا در یکی از پژوهشکدهها مشغول به تحصیل باشند و ترجیحا با مطالعات پژوهشمحور، فعالیت خود را در استان آغاز کنند. این افراد بومی باید بتوانند بعد از فارغالتحصیلی در استان خود مشغول شوند و فعالیتهای تحقیقی مناسبی داشته باشند. جهاد دانشگاهی کردستان باید آزمایشگاههای مناسبی در استان ایجاد کند و با جذب نیروی انسانی کارآمد و فراهم کردن تجهیزات آزمایشگاهی مناسب، درچند سال آینده در زمینه بهنژادی توتفرنگی و نیز روشهای نگهداری و ارائه محصول به بازار گامهای مؤثرتری بردارد.
چگونه از واحدهای استانی جهاد دانشگاهی حمایت میشود؟
در این زمینه تلاش میکنیم بعد از مشخصکردن زمینههای کاری، ۱۰واحد انتخاب شده مورد حمایت ویژه را به ۲۰واحد ارتقا دهیم. همچنین سعی میکنیم بودجههای جهاد دانشگاهی را هم از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی و هم ازطریق مجلس شورای اسلامی افزایش دهیم و با مشورت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یک حساب مشترک داشته باشیم تا از محل این حساب، هم طرحهای تحقیقاتی را حمایت کنیم و هم این طرحها بتوانند از بودجههای درنظر گرفتهشده استفاده کنند. با بخش صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هماهنگی شده است تا بخشی از بودجه آنها را برای اجرای طرحهای مربوط استفاده کنیم. این بودجهها به بخشی از طرحهای شاخص در استانهای انتخاب شده اختصاص داده میشود. اختصاص کمک مالی به اجرای این طرحها از برنامههای در دست اجراست.
برای انجام فعالیتهای پژوهشی کارآمد و علمی، به نیروهای متخصص و فعال نیاز است. در این زمینه چه اقدامهایی انجام دادهاید؟
در این بخش همه فعالیتها و بهویژه ارائه آموزشهای تخصصی مرتبط با اقدامهای پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی باید به سوی استفاده از نیروهای متخصص که در زمینههای پژوهشی فعالیتهای ارزندهای داشتهاند، سوق داده شود. باید سعی شود از استادان و پژوهشگرانی استفاده شود که میتوانند با استفاده از فناوری روز، پژوهشها را کاربردی کنند. باید این تجربه به دورههای آموزشی دیگر نیز منتقل شود، بهویژه در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا. همچنین باید درحوزه آموزش عالی فعالیتهای مشترک تحقیقاتی میان دانشگاهها شکل گیرد و دانشجویان با پژوهشگاهها و واحدهای جهاد دانشگاهی فعالیتهای پژوهشی مشترک انجام دهند. درمجموع به تدریج آموزشهای ما به سوی تخصصی شدن سوق داده میشود و بیش از پیش از استادان صاحبنظر استفاده میکنیم. البته به آموزشهای عمومی، آن هم بهصورت حداقلی، همچنان نیاز داریم.
برگزاری گردهمایی دوسالانه معاونان آموزشی واحدهای جهاد دانشگاهی در استانهای مختلف چه تأثیری بر توسعه و ارتقای فعالیت این واحدها برجا میگذارد؟
دربرنامه توسعه پنجم جهاد دانشگاهی، برای همه معاونتهای این نهاد برنامههایی درنظر گرفته شده است و دراین برنامهها مشخص میشود که هریک از این معاونتها باید در چه حوزههایی فعالیت کنند و چه پیشرفتهایی داشته باشند. این گردهماییها ارزیابی بسیار مناسبی از میزان پیشرفت برنامهها محسوب میشود و کمک میکند که بیش از پیش با مشکلات موجود درمسیر تحقق اهداف آشنا شویم و برای رفع آنها چارهاندیشی کنیم.
در این میان تنها مرکز آموزش عالی روزانه استان، دانشگاه دولتی کردستان است که نمیتواند جوابگوی نیازهای استان در این حوزه باشد. کردستان فقط یک دانشگاه دولتی روزانه دارد و بالطبع، با توجه به اینکه قبولیها براساس ناحیه، قطب و منطقه است، شانس پذیرش در دانشگاه دولتی استان چندان بالا نیست.
برای اینکه فرزندان این استان از تحصیل محروم نمانند، باید مراکز دیگر آموزش عالی به کمک این مجموعه بیایند که جهاد دانشگاهی در این زمینه بسیار مؤثر است. در جریان سفر «حمید رضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی کشور به سنندج، درباره همین مسئله با وی به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
وضع کردستان در حوزه تولید علم و فناوری را چگونه ارزیابی میکنید؟
وضع آموزشی کنونی این استان را براساس شاخص کیفیت علمی فارغ التحصیلان میتوان سنجید و درحوزه تولید علم و فناوری نیز ملاک ما مقالات است، اما درمجموع میتوان گفت که آموزش عالی کشور بهصورت نسبی در سطح کیفی مناسبی قرار دارد، در سطح دانشگاه آزاد اسلامی و غیرانتفاعی هم با وجود برخی اشکالاتی که وارد است، وضع مناسبی داریم و میتوان به اصلاح آن امیدوار بود.
با توجه به مقالههای تولیدی، در زمینه تولید علم در کردستان کارهای خوبی انجام شده است. اگرچه برخی معتقدند استناد و ارجاع به مقالات ما کم است، اما با نگاه به آمار کشوری، میبینیم که در سالهای اخیر میزان استنادها افزایش یافته و تعداد زیادی از دانشمندان ما در فهرست دانشمندان پراستناد قرار گرفتهاند. با وجود اینکه سطح تولید علمی خوبی داریم، اما از تولید فناوری مناسبی بهرهمند نیستیم، چراکه علم ما به فناوری تبدیل نمیشود. این موضوع معضلی اساسی است و برای رفع این مشکل هم نیاز به حمایت از تولید محصول ملی، تولید دانش بنیان و اداره جامعه داریم. تا زمانی که این حمایت وجود نداشته باشد، علم فقط در قالب مقاله باقی میماند.
مراکز آموزشی کردستان عموما ملکهای استیجاری هستند که این موضوع معضل بزرگی محسوب میشود. برای ارائه کمکهای مالی به این مراکز چه تدابیری اندیشیدهاید؟
در کردستان حدود ۹مرکز آموزشی مرتبط وجود دارد و نمیتوانیم همه این مراکز را به مالکیت شخصی تبدیل کنیم، اما در این زمینه در یکی دو مرکزی که درآمدزایی مناسبی دارند، درحال اقدام هستیم. قطعا درحد بضاعت جهاد دانشگاهی کشور، کمکهای مالی نیز اختصاص مییابد، اما مراکز آموزشی کوتاهمدت، باید درآمدزایی داشته باشند و از پس اجاره خود هم برآیند. نباید این مراکز آموزشی را به هر قیمتی توسعه دهیم، بلکه باید توجه داشت که حتما از استاندارد کیفی خوبی برخوردار باشند. در شأن جهاد دانشگاهی نیست که هرجایی را اجاره کند و مراکز آموزشی را توسعه دهد. همچنین باید گفت که ساختمان علمیکاربردی جهاد دانشگاهی نیز تا بهمن راهاندازی میشود.
درزمینه تقویت مزیتهای بومی دراستان چه اقدامهایی انجام شده است؟
درهمه استانها سعی شده است که براساس مزیتهای بومی، ۲یا ۳فعالیت انتخاب شود و دراین زمینه ۱۰استان را بهصورت ویژه زیرپوشش حمایتهای خود قرار میدهیم که در کردستان حوزه توتفرنگی انتخاب شده است. این محصولات بومی بهصورت ویژه حمایت میشوند. البته باید بتوانیم اعضای هیأت علمی پرتوانی را نیز در این زمینه جذب کنیم. این هیأت علمی باید در قالب دکترا در یکی از پژوهشکدهها مشغول به تحصیل باشند و ترجیحا با مطالعات پژوهشمحور، فعالیت خود را در استان آغاز کنند. این افراد بومی باید بتوانند بعد از فارغالتحصیلی در استان خود مشغول شوند و فعالیتهای تحقیقی مناسبی داشته باشند. جهاد دانشگاهی کردستان باید آزمایشگاههای مناسبی در استان ایجاد کند و با جذب نیروی انسانی کارآمد و فراهم کردن تجهیزات آزمایشگاهی مناسب، درچند سال آینده در زمینه بهنژادی توتفرنگی و نیز روشهای نگهداری و ارائه محصول به بازار گامهای مؤثرتری بردارد.
چگونه از واحدهای استانی جهاد دانشگاهی حمایت میشود؟
در این زمینه تلاش میکنیم بعد از مشخصکردن زمینههای کاری، ۱۰واحد انتخاب شده مورد حمایت ویژه را به ۲۰واحد ارتقا دهیم. همچنین سعی میکنیم بودجههای جهاد دانشگاهی را هم از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی و هم ازطریق مجلس شورای اسلامی افزایش دهیم و با مشورت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یک حساب مشترک داشته باشیم تا از محل این حساب، هم طرحهای تحقیقاتی را حمایت کنیم و هم این طرحها بتوانند از بودجههای درنظر گرفتهشده استفاده کنند. با بخش صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هماهنگی شده است تا بخشی از بودجه آنها را برای اجرای طرحهای مربوط استفاده کنیم. این بودجهها به بخشی از طرحهای شاخص در استانهای انتخاب شده اختصاص داده میشود. اختصاص کمک مالی به اجرای این طرحها از برنامههای در دست اجراست.
برای انجام فعالیتهای پژوهشی کارآمد و علمی، به نیروهای متخصص و فعال نیاز است. در این زمینه چه اقدامهایی انجام دادهاید؟
در این بخش همه فعالیتها و بهویژه ارائه آموزشهای تخصصی مرتبط با اقدامهای پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی باید به سوی استفاده از نیروهای متخصص که در زمینههای پژوهشی فعالیتهای ارزندهای داشتهاند، سوق داده شود. باید سعی شود از استادان و پژوهشگرانی استفاده شود که میتوانند با استفاده از فناوری روز، پژوهشها را کاربردی کنند. باید این تجربه به دورههای آموزشی دیگر نیز منتقل شود، بهویژه در دورههای کارشناسی ارشد و دکترا. همچنین باید درحوزه آموزش عالی فعالیتهای مشترک تحقیقاتی میان دانشگاهها شکل گیرد و دانشجویان با پژوهشگاهها و واحدهای جهاد دانشگاهی فعالیتهای پژوهشی مشترک انجام دهند. درمجموع به تدریج آموزشهای ما به سوی تخصصی شدن سوق داده میشود و بیش از پیش از استادان صاحبنظر استفاده میکنیم. البته به آموزشهای عمومی، آن هم بهصورت حداقلی، همچنان نیاز داریم.
برگزاری گردهمایی دوسالانه معاونان آموزشی واحدهای جهاد دانشگاهی در استانهای مختلف چه تأثیری بر توسعه و ارتقای فعالیت این واحدها برجا میگذارد؟
دربرنامه توسعه پنجم جهاد دانشگاهی، برای همه معاونتهای این نهاد برنامههایی درنظر گرفته شده است و دراین برنامهها مشخص میشود که هریک از این معاونتها باید در چه حوزههایی فعالیت کنند و چه پیشرفتهایی داشته باشند. این گردهماییها ارزیابی بسیار مناسبی از میزان پیشرفت برنامهها محسوب میشود و کمک میکند که بیش از پیش با مشکلات موجود درمسیر تحقق اهداف آشنا شویم و برای رفع آنها چارهاندیشی کنیم.
گفت و گو از – خبرنگار رزیتا قادری
انتهای پیام / ۹۲۰۰۱
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- لاستیک کردستان پیشتاز خودکفایی صنعتی کشور
- کودکان حال خوش زندگی را تجربه کنند/ برنامههای شاد و فرهنگی هفته ملی کودک در کردستان
- آموزش و پرورش کردستان آماده استقبال از ۳۲۰ هزار دانشآموز در مهرماه
- سمنها در کردستان؛ بازوان مردمی در مسیر مشارکت اجتماعی
- نبوغ در دستان کوچک آرشیا؛ گفتوگوی خواندنی با نوجوان خوش ذوق ماشینهای کارتونی در یکی از روستاهای قروه