- بارانی خبر
- خبرنگار: روزیتا قادری
- گروه خبری : اجتماعی, تحلیلی
- تاریخ انتشار : 19 خرداد 1404, 16:51:45
سواره یا پیاده
سواره یا پیاده بودن از جمله موضوعات پر تکرار در تمثیل ها و حکایت های گذشتگان می باشد که از قدیم الایام مورد توجه قرار داشته، نکته ای که در مقررات رانندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و شاید تعداد زیادی از کم و کیف یا قانوان مربوط به آن آگاهی ندارند.
سرهنگ حسین رضا رشیدی معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان کردستان
سواره یا پیاد بودن از جمله موضوعاتی است که در حکایات قدیمی مورد توجه بوده و نقل و تمثیل های بی شماری در این باب به تحریر درآمده است.
هر یک از این حکایت منظور و مقصودی را مدنظر قرار داده و دنبال می کنند که راه و رسم زندگی و آموختن آن به زبانی ساده و قابل فهم برای تمامی مردم از مهمترین اهداف آن بود، حکایاتی از ملانصیرالدین، بهلول و دیگر اندیشمندان گذشته که امروز ارزش و اهمیت کار آن ها بیش از گذشته قابل درک است.
بودن در گذشته و نقل و قول هایی که صورت گرفته اغلب فاصله طبقاتی یا اهمیت توجه به زیردستان، اعضای خانواده، فامیل یا همسایگان و نحوه زندگی و ارتباط مطلوب به منظور سلامت و بهداشت روانی را مورد خطاب قرار می داد، که چه بسا آموزه های پر مغز و مهمی که در دل همین حکایت ها نهفته بود.
از اهمیت این نقل و قول های تاریخی در باب سواره یا پیاده بودن علیرغم اینکه هنوز هم به وفور مورد استفاده قرار می گیرند که بگذریم، این موضوع در حوزه پلیسی یا به معنای دقیقتر در قوانین ومقررات رانندگی نیز حائز اهمیت است، موضوعی که شاید بسیاری از مردم از آن آگاهی نداشته و یا حداقل اطلاعات کافی در این خصوص را ندارند.
قوانین رانندگی افراد را به ۲ دسته سواره و پیاده تقسیم می کند، اما این در حالیست که بسیاری از مردم سواره بودن را تنها در رانندگی یک وسیله نقلیه موتوری مانند خودرو، و موتورسیکلت می دانند و این دسته بندی ناقص نیز گاها آن ها را با مشکلاتی مواجه می کند.
پیاده بودن یا به معنای دقیق تر در حوزه انتظامی یعنی همان “عابر پیاده” به فردی اطلاق می شود که به صورت پیاده در حال تردد می باشد و قوانینی نیز همچون تعبیه محل عبور در داخل شهرها و یا ممنوعیت تردد در آزاد راه ها برای این دسته از مردم پیش بینی و تحریر شده است.
تشخیص راکبین وسایل نقلیه یا همان سواره ها نیز چندان کاری سختی نیست اما با یک اشکال همراه است، اینکه هرگونه تردد با استفاده از وسایل نقلیه اعم از موتوری و غیر موتوری مانند دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و غیره ملزم به رعایت قوانین رانندگی مربوط به وسایل نقلیه می باشند.
به طور مثال می دانیم که توقف پشت چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی برای تمامی راکبین وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری امری الزامیست، به بیان ساده تر چنانچه یک دوچرخه سوار بدون اعتنا به چراغ قرمز وارد یک تقاطع شود و در اثر عدم رعایت قانون با یک وسیله نقلیه موتوری برخورد نماید مقصر اصلی این سانحه رانندگی شناخته خواهد شد.
کلام آخر اینکه هرگونه تردد با استفاده از وسایل نقلیه اعم از موتوری(خودرو و موتور سیکلت) و غیر موتوری(دوچرخه، اسکیت، اسکوتر و …) ملزم به رعایت قانون بوده و از قوانین مربوط به راکبین وسایل نقلیه پیروی می کند.
به قلم: سرهنگ حسین رضا رشیدی/ معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان کردستان
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- پلیس به دل محلات میرود؛ گفتوگوی رو در رو با مردم برای حل مشکلات اجتماعی
- قروه؛ مقصدی بکر در قلب کردستان برای عاشقان تاریخ و طبیعت
- دیواندره در مسیر توسعه؛ از جهش عمرانی و آموزشی تا تشکیل کارگروه معدنی
- دیواندره قطب کشاورزی، گردشگری و صنعت در کردستان است
- تخصیص آب و توسعه زیرساختها اولویت اصلی دیواندره