- بارانی خبر
- خبرنگار: هیوا محمدپور
- گروه خبری : گفتگو
- تاریخ انتشار : 1 مرداد 1395, 14:41:58
من تعمیرکارم، تعویض کار نیستم
تعمیرکار دیواندره ای: برای فراگیری این شغل هیچ وقت در دورهای که در مورد تعمیرات باشد شرکت نکردم و یادگیری آن را با مطالعه کتابهای مرتبط تکمیل کردم
محمدیان در گفت و گو با همشهری میگوید: حدود ۱۵ سال است که در زمینه تعمیر وسیلههای الکترونیکی در دیواندره فعالیت میکنم. این شغل را به صورت تجربی یاد گرفتم و نزد هیچ استادی کار نکردم.
این تعمیرکارلوازم الکترونیکی با اشاره به خلاقیت و ابتکار در کار ادامه میدهد: برای فراگیری این شغل هیچ وقت در دورهای که در مورد تعمیرات باشد شرکت نکردم و یادگیری آن را با مطالعه کتابهای مرتبط تکمیل کردم. البته پشتکار و تلاش خودم سبب شد که اقدام به کارآفرینی کنم.
محمدیان میافزاید: در حال حاضر در دیواندره ۱۰ تعمیرکار فعالیت میکنند. هر یک از این تعمیرکاران در نقطهای از شهر مستقر هستند و به همشهریان خدمات میدهند.
ضرورت به روز بودن تعمیرکاران
این تعمیرکار دیواندرهای به سیر تحولات کاری اشاره میکند و میگوید: تعمیرات را از تلویزیونهای قدیمی شروع کردم که به crt معروف بودند، ولی هرگز رادیوهای قدیمی را تعمیر نکردم والان هم نمیتوانم آنها را تعمیر کنم. محمدیان با اشاره به نوع دستگاههای جدید بیان میکند : هر روز نسل جدیدی از وسایل الکترونیکی وارد بازار میشود و در حال حاضر ال سی دی و ال ای دی در بازار موجود هستند که تعمیر آنها پیچیده تر است. تعمیرکاران لوازم الکترونیک دیواندره سعی میکنند که بر اساس نیازهای روز، به روز شوند و به قول معروف دادههای خود را آپدیت میکنیم.
نبود قطعات الکترونیکی مورد نیاز
این تعمیرکار به مشکلات و موانع پیش روی کار خود اشاره میکند و ادامه میدهد: یکی از مشکلات ما این است که در دیواندره قطعه فروش وجود ندارد و ما مجبوریم قطعات مورد استفاده خود را از شهرهای سنندج، بانه و تهران تهیه کنیم. این مشکل سبب میشود که در برخی موارد خلاقیت به خرج دهیم و برخی از قطعات الکترونیکی را به جای تعویض، تعمیر کنیم.
محمدیان میافزاید: برای ادامه این شغل باید همیشه به روز باشید، زیرا تعمیر دستگاههای جدید نیازمند اطلاعات جدیدتر در مورد نحوه تعمیرات است. اگر تعمیرکار نتواند خود را به روز نگه دارد باید با این شغل خداحافظی کند.
وی عنوان میکند : این حرفه یک نوع کار فکری است که باید زیاد روی آن تمرکز کرد. به همین دلیل باید اطراف تعمیرکار خلوت باشد.بنابراین ظرفیت استفاده از نیروی دیگری در کار وجود ندارد و بیشتر سعی میکنیم به تنهایی کار انجام دهیم.
محمدیان در ادامه به مشکلات صنفی نیز اشاره میکند و میگوید: از پرداخت مالیات معاف شدهایم، ولی چون هزینه بیمه زیاد است نمیتوانیم پرداخت کنیم. به همین دلیل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستیم.
وی با اشاره به نوع دستگاههای تعمیری میگوید: تمام دستگاههای مورد استفاده مردم از جمله تلویزیون، دستگاههای پخش کننده، ضبط و پخش خودرو، پنکه و بلندگو را تعمیر میکنم. البته گاهی نیاز است که یک تعمیرکاردر بسیاری موارد خلاقیت نشان دهد و برخی از قطعات را دوباره راهاندازی کند.
محمدیان ادامه میدهد: اکثر دستگاههای الکترونیکی به دلایل نوسان برق، رعد و برق، آب خوردگی، ضربه و پایان طول عمر خراب میشوند که تعدادی از آنها قابل تعمیر و تعدادی نیز قابل تعمیر نیستند.
وی میافزاید: تعویض تعدادی از دستگاهها به صرفهتر از تعمیر آنها است. مثلا اگر صفحه یک ال سی دی ضربه ببیند هزینه تعمیر آن تقریبا برابر هزینه خرید همان دستگاه میشود. پس اگر کلا تعویض شود به صرفه تر است.
محمدیان با تأکید بر تکریم مشتری میگوید: ما بر اساس قطعات مصرفی و مدت زمانی که برای تعمیر دستگاه صرف میکنیم نرخ تعیین میکنیم. همیشه سعی میکنیم که نرخی منصفانه برای مشتریان تعیین کنیم.
وی بیان میکند : این شغل بیشتر فصلی است و مردم بیشتر در پاییز و زمستان برای تعمیر دستگاههای خراب خود مراجعه میکنند. اما من چون کار تعمیر پخش خودروها را نیز انجام میدهم در فصلهای دیگر هم تقریبا کار دارم.
بالا بودن اجاره مغازه
محمدیان ادامه میدهد: اجاره مغازه و بالا بودن نرخها نیز از مشکلات تعمیرکاران لوازم الکترونیکی است. میتوانستم در پاساژهای قدیمی مغازه اجاره کنم که اجاره کمتری پرداخت کنم، اما به دلیل اینکه سیستم صوتی خودروها را نیزنصب میکنم به دلیل توقف خودروها مجبور به اجاره مغازهای در داخل
کوچهای کرده ام.
وی میافزاید: ما زیر نظر اتحادیه لوازم خانگی و الکتریکی فعالیت میکنیم که کار این اتحادیه صدور مجوز برای مغازههایی است که تازه راهاندازی میشوند و نظارت بر واحدهای زیر مجموعه را نیز برعهده دارند.
- مشکلات تعمیرکاران لوازم الکترونیکی با مشتریان
تعمیرکار لوازم الکترونیکی در دیواندره میگوید: تعدادی از مشتریان سخت توجیه میشوند. مثلا اگر امروز دستگاهی را برای مشتری تعمیر کنیم و چند ماه بعد همان دستگاه به علت دیگری خراب شود دوباره مراجعه میکنند و میگویند به خاطر تعمیر قبلی بوده که دستگاه دوباره خراب شده است.
محمدیان ادامه میدهد: این موارد خیلی انرژی ما را میگیرد و باید کلی با مشتری بحث کنیم تا آنها رو توجیه کنیم، اما بعضی وقتها آنها کوتاه نمیآیند.
وی میافزاید: مورد دیگری که تعمیرکاران با آن مشکل دارند حساب نکردن دستمزد به صورت نقدی است. تعدادی از مشتریان بعد از تحویل دستگاه تعمیر شده با بیان این که بعدا حساب میکنند میروند، اما تا مدتها نمیآیند که حساب کنند.
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- لاستیک کردستان پیشتاز خودکفایی صنعتی کشور
- کودکان حال خوش زندگی را تجربه کنند/ برنامههای شاد و فرهنگی هفته ملی کودک در کردستان
- آموزش و پرورش کردستان آماده استقبال از ۳۲۰ هزار دانشآموز در مهرماه
- سمنها در کردستان؛ بازوان مردمی در مسیر مشارکت اجتماعی
- نبوغ در دستان کوچک آرشیا؛ گفتوگوی خواندنی با نوجوان خوش ذوق ماشینهای کارتونی در یکی از روستاهای قروه