برداشت ۱۲۰ هزار تن گندم از مزارع دیواندره

گندم

مدیر جهاد کشاورزی دیواندره: ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط بخش دولتی و خصوصی خریداری می‌شود

به گزارش بارانی خبر، اقتصاد دیواندره بر پایه کشاورزی استوار است. با توجه به مساعد بودن وضع زمین‌های کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی این شهرستان هرسال  نسبت به دیگر شهرستان‌های استان بیشتر است. در میان محصولات کشاورزی گندم در دیواندره میزان قابل قبولی دارد، به طوری که فعالیت‌های عمرانی و وضع اقتصادی مردم دیواندره به میزان تولید گندم این شهرستان بستگی دارد.  درسال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی مقدار برداشت این محصول در دیواندره با افت روبه رو بوده است، اما امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها کشاورزان از تولید گندم راضی هستند. از طرفی کارخانه‌های معتبر تولید ماکارونی و بیسکوئیت نیز به‌صورت ویژه گندم خود را به دلیل کیفیت بالای آن از منطقه دیواندره تهیه می‌کنند.
  حمید-وزیریمدیر جهاد کشاورزی دیواندره اظهار می‌کند : دیواندره دارای ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دیم است که ۹۰ هزار هکتار از اراضی در سال زراعی جاری به کشت گندم اختصاص‌یافته است.
«حمیدرضا وزیری» ادامه می‌دهد: از مقدار ذکرشده ۳۰ هزار هکتار زیر کشت حبوبات و ۳۰۰۰ هکتار زیر کشت جو می‌رود و بقیه نیز در حالت استراحت قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به شرایط آب‌وهوایی مناسب در سال جاری می‌افزاید: میزان تولید گندم شهرستان با توجه به رعایت مسائل زراعی از سوی کشاورزان به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از سوی بخش دولتی و خصوصی شهرستان خریداری شود.

برداشت گندم تا پایان مرداد
وزیری بیان می‌کند : خرید گندم از کشاورزان دیواندره‌ای بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آغازشده است و اکنون این روند با جدیت تمام دنبال می‌شود.
وی با اشاره به قرارگیری دیواندره در منطقه سردسیر می‌گوید: آغاز برداشت گندم در دیواندره نسبت به مناطق دیگر دیرتر شروع شده است که احتمالاً تا پایان مرداد برداشت ادامه داشته باشد. به گفته این مسئول، ۳۰۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر از شروع برداشت گندم در دیواندره جهت عملیات برداشت مستقرشده‌اند.
وزیری ادامه می‌دهد: اکیپ‌های افت و ریزش بخش خصوصی و دولتی در تمامی ایام وظیفه نظارت بر عملکرد و کار صحیح کمباین‌ها را بر عهده‌دارند.

کیفیت بالای گندم
مدیر جهاد کشاورزی دیواندره با اشاره به کیفیت بالای گندم در دیواندره می‌گوید: رعایت اصول زراعی ازجمله بوجاری و ضدعفونی بذرهای مصرفی، تنظیم دستگاه‌های کشت، رعایت عمق مناسب کشت، مصرف مناسب کود، مبارزه جدی با سن مادر و پوره، علف‌های هرز و سایر بیماری‌های زراعت، جایگزینی دستگاه‌های کشت مرسوم با دستگاه‌های مدرن ازجمله دستگاه کشت مستقیم و در کنار اینها بارندگی و آب‌وهوای مناسب از دلایل اصلی کیفیت گندم دیواندره است.
وزیری تصریح می‌کند : ۱۰ مرکز خرید اقماری سازمان تعاون روستایی و ۳ مرکز خرید خصوصی سیلو و کارخانه‌های آرد در شهرستان به‌صورت شبانه‌روزی در حال خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان هستند.
وی خاطرنشان می‌کند : ظرفیت انباری سال جاری شهرستان ۸۰ هزار تن است که حدود ۳۰ هزار تن مازاد باید به خارج از استان انتقال داده شود.
وزیری حمل مستقیم گندم شهرستان با توجه به محدودیت فضا و انباری و پرداخت به‌موقع وجه گندم را اولویت پیگیری‌های مسئولان استانی و شهرستان عنوان می‌کند .

دیواندره؛ الگو در کشاورزی دیم
مدیر جهاد کشاورزی دیواندره بیان می‌کند : ۸هزار هکتار اراضی آبی در دیواندره وجود دارد که ۵هزار هکتار آن به یونجه و علوفه کاری، هزار هکتاربه باغ و ۵۰۰ هکتار آن نیز به کشت گندم آبی اختصاص دارد و بقیه آن نیز مربوط به محصولات صیفی و سبزی‌کاری است. مردم دیواندره سال‌هاست که به کشت دیم مشغول هستند و استفاده از وسایل مکانیزه در این شهرستان هم سابقه‌ای طولانی دارد. درمجموع می‌توان گفت دیواندره از شهرستان‌های موفق درزمینه  کشاورزی دیم است.
وزیری ادامه می‌دهد: افزایش تولید گندم با ۲طرح اساسی مدیریت مزارع آرمانی و خاک‌ورزی حفاظتی، افزایش تولید نباتات علوفه‌ای باهدف توسعه زراعت ذرت و افزایش تولید علوفه در واحد سطح و همچنین افزایش تولید دانه‌های روغنی باهدف افزایش سطح زیرکشت کلزا در اراضی آبی بخشی از برنامه‌های در دست اقدام جهاد کشاورزی دیواندره است.
وی می‌افزاید: از دیگر اقدام‌های این سازمان می‌توان به طرح افزایش تولید حبوبات دیم با اهداف تغییر تاریخ کاشت، تغییر روش کشت و بهبود عملیات زراعی و همچنین طرح افزایش تولید سیب‌زمینی در شرق استان باهدف رعایت الگوی کشت، تولید کمی و کیفی سیب‌زمینی و همچنین تثبیت سطح زیر کشت متعادل آن در الگوی کشت منطقه اشاره کرد.

مزایای کشاورزی حفاظتی
وزیری درباره مزایایی کشاورزی حفاظتی می‌گوید: در دیواندره کشاورزی حفاظتی در ۲شاخه قابل‌اجرا است. یکی از این شاخه‌ها مدیریت بقایای گیاهی و تناوب استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورزی حفاظتی است که در این مدل، بقایای گیاهی با خاک مخلوط می‌شود. از مزایای مدل بدون خاک‌ورزی هم می‌توان به مدیریت بقایای گیاهی، تناوب، کشت مستقیم در بقایای محصول قبلی، کاهش هزینه‌های تولید و صرفه‌جویی در زمان و هزینه (در کشاورزی مرسوم ۲برابر هزینه و زمان نیاز است)، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک، حفظ و ذخیره رطوبت خاک، کاهش فشردگی خاک زراعی، افزایش جمعیت موجودات ‌ریز ذره‌بینی اشاره کرد. وی می‌افزاید: حدود ۸ هزار هکتار از اراضی دیم دیواندره با روش کشاورزی حفاظتی کشت‌شده است.

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    سرگرمی
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** 강남 쩜오 ** میلگرد آجدار ** قسطی برو مالدیو عشق و حال ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** قیمت سرور اچ پی ** digitalzed ** وکیل آنلاین/مشاوره حقوقی آنلاین ** 4c trading signals ** میکروفن یقه ای ** بهترین قیمت انواع سافت استارتر ** خرید لوازم آزمایشگاهی ** دفتر یادداشت تبلیغاتی ** قرارداد دو جانبه برق ** خرده فروشی برق ** Drake ** Cosmetic Dentistry ** best smm panel ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** قیمت گردو 1403 ** واردات فندق ** visitas para meu site ** گچبری ** فلزیاب ** wall street queen official ** تجارتخانه آراد برندینگ ** اجاره خودرو ** ** comprar seguidores instagram ** shroomaura ** Watch Series & Movies Online for Free ** 소액결제현금화

    *******