همه چیز در مورد شهرستان قروه

شهرستان قروه یکی از شهرستان های زیبای استان کردستان است که مردم آن به زبان های کردی، ترکی و فارسی صحبت می کنند. قروه یکی از شهرستان های مستعد کشاورزی است که بیشتر مردم این شهرستان از این طریق دارند کسب درآمد می کنند.

شهر قروه

جمعیت شهرستان قروه

به گزارش بارانی خبر، شهرستان قروه با بیش از ۱۴۴ هزار نفر جمعیت یکی از ۱۰ شهرستان کردستان در تقسیمات کشوری و از لحاظ جمعیتی شهرستان پنجم استان است. از جمعیت مذکور ۷۲ هزار و ۸۰۰ نفر مرد و ۷۱ هزار و ۸۰۰ نفر زن هستند. جمعیت شهری قروه ۱۰۵ هزار و ۲۰۰ نفر و جمعیت روستایی آن ۳۹ هزار و ۴۰۰ نفر است.

قروه با شهرستان های همدان، دهگلان، بیجار و سنقر کرمانشاه همسایه است. شهرستان قروه با وسعت حدود ، ۴۳۳۸٫۷ کیلومتر مربع معادل ۱۵٫۴ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

شهرستان قروه از آذر ماه سال ۱۳۳۸ ایجاد شده از لحاظ تقسیمات کشوری دارای چهار بخش، چهار شهر، ۱۰ دهستان، ۱۳۳ روستای دارای سکنه و ۲۱ روستا خالی از سکنه است.

زبان و مذهب مردم قروه

بیش از ۹۹ درصد مردم قروه مسلمان هستند و نصف آن دارای مذهب شیعه و نصف دیگر دارای مذهب سنی هستند. همچنین اهالی شهرستان قروه با دو زبان ترکی و کردی صحبت می کنند. این شهرستانی نمادی از وحدت واقعی از لحاظ قومی و مذهبی است که مردم آن به صورت مسالمت آمیز در کنار همدیگر زندگی می کنند.

قروه از لحاظ تقسیمات کشوری

شهرستان قروه شامل چهار بخش مرکزی، دلبران، سریش آباد و چهاردولی است. دهستان های قروه نیز شامل بخش مرکزی (پنجه علی جنوبی، پنجه علی ، بدر)، بخش دلبران (دهستان دلبران و طوغان) ، بخش سریش آباد( قصلان، لک، یالغوز آغاج)، بخش چهاردولی ( دهستان های چهاردولی غربی و شرقی) هستند.

شهرهای قروه نیز به شرح زیر است:

شهر دلبران یکی از شهرهای سردسیر شهرستان قروه که به شهر انگور نیز معروف است. اعضای شورای دور ششم شورای شهر دلبران آقایان محسن منتشلو، اکبر منتشلو، مهدی قادری، فرهاد محمدی و بهزاد هاشمی هستند. صمد مهدوی فر نیز شهردار شهر دلبران است.

شهر سریش آباد، این شهر دارای معادن سنگ مرمر و پوکه است. شهردار شهر سریش آباد نیز محمدتقی عبدی است.

شهر مالوجه، این روستا در خردادماه سال ۱۴۰۰ با جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر به شهر تبدیل شد.

شهر دزج، این شهر با جمعیتی قریب به ۳ هزار نفر در بخش چهاردولی شهرستان قروه قرار گرفته است.

شهر دلبران قروه

جاهای دیدنی شهرستان قروه

دریاچه سراب قروه به عنوان تامین کننده آب شرب شهر قروه در نزدیکی شهر قرار گرفته، این دریاچه کوچک مکان زیبایی برای بازدید گردشگران است. قایق های کوچکی نیز برروی آن قرار گرفته است.

حمام تاریخی قصلان

در روستای قصلان در ۸ کیلومتری شمال شهر قروه یک باب حمام قدیمی مربوط به دوره‌ی قاجار وجود دارد که دارای قسمت‌های مختلف و تزئینات کاشی‌کاری، آهک‌بری است این حمام توسط میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شده است اهمیت این حمام علاوه بر قدمتش از لحاظ نزدیکی با شهر قروه و قرارگیری آن بر سر راه چشمه و آب معدنی باباگرگر است.

چشمه‌ی آب معدنی و امامزاده باباگرگر

روستای باباگرگر در ۱۸ کیلومتری شمال شهر قروه قرار گرفته است در کنار این روستا آرامگاه یکی از امامزادگان به نام سید جلال مشهور به باباگرگر وجود دارد که در تمام منطقه کردستان مشهوراست و حتی از سایر استان‌ها جهت زیارت آن به این استان می‌آیند. این امامزاده مورد توجه تمامی اهالی از تشیع و تسنن می‌باشد. در کنار این امامزاده چندین چشمه آب گرم معدنی با خواص درمانی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن به دکتر مشهور است و دارای خواص درمانی بی‌شماری است. یکی از عارضه‌های طبیعی جالب در کنار این مجموعه گدازه آتش‌فشانی مشهور به «سنگ اژدها» بوده و ظاهر آن شبیه حیوانات عظیم‌الجثه ماقبل تاریخ است.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

کوه‌های بدر و پریشان با ارتفاع نزدیک به ۳۲۰۰ متر از مهم‌ترین ارتفاعات استان محسوب می‌گردند که از لحاظ کوه‌نوردی و دامنه‌پیمائی در استان کردستان حائز اهمیت هستند همچنین منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بدر و پریشان از زیستگاه‌های مناسب کل ویز بوده و از نظر پوشش گیاهی و منابع آبی نیز از نقاط مهم استان محسوب می‌گردند.

کوه و امامزاده شیدا

در فاصله‌ی ۴۸ کیلومتری شمال‌غربی قروه در نزدیکی روستایی به همین نام بر فراز کوه امامزاده‌ای مدفون است که به شیدا معروف است در فصل بهار کوه شیدا از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است (سبحان وردی خان اردلان سردار نامی نادرشاه افشار نیز در این کوه مدفون است.) در نزدیکی این روستا و در مسیر آن بر روی رودخانه شور پل تاریخی فرهادآباد احداث شده است. این پل، یکی از پل‌های تاریخی زیبا است؛ و دیدن آن برای علاقمندان به آثار تاریخی می تواند حائز اهمیت باشد.

سراب قروه کردستان

سایر جاذبه‌های شهرستان قروه

– پل تاریخی فرهادآباد در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری شهر قروه که در دوره‌ی صفویه بر روی رودخانه شور احداث شده است.

– آثار صخره‌ای کوه فرهاد تراش روستای وینسار

سوغات قروه

شهرستان قروه به دلیل داشتن معادن زیاد سنگی به قطب سنگ در کشور شناخته می شود. سنگ های مختلف با کیفیت بالا از معادن این شهرستان استخراج می شود. در قروه مصنوعات سنگی زیبایی درست می شود که بیشتر اوقات مورد پسند علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد.

قروه کجاست؟

شهر قروه در فاصله ۹۳ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است. همچنین فاصله قروه تا همدان ۸۴ کیلومتر و فاصله قروه با دیگر شهرها به شرح زیر است:

فاصله قروه تا دهگلان ۳۸ کیلومتر

فاصله قروه تا تهران ۳۹۸ کیلومتر

فاصله قروه تا کرمانشاه ۲۰۴ کیلومتر

فاصله قروه تا دیواندره ۱۳۴ کیلومتر

فاصله قروه تا بیحار ۹۲ کیلومتر

بیمارستان قروه

بیمارستان شهید بهشتی قروه که اوایل دهه ۶۰ با مساحت ۱۵۳ هزار و ۶۹۴ متر مربع احداث شد. این بیمارستان ۲۲۷ تختی اما ۱۴۰ تخت فعال دارد. بخش های بیمارستان قروه شامل اورژانس، بخش عفونی، بخش نورولوژی، بخش بلوک زایمان، بخش آی سی سو، بخش داخلی، جراحی، اطفال، سی سی یو، و پست سی سی یو است.

جراحی های عمومی، چشم، زنان، اتوپدی، ارولوژی، گوش، حلق و بینی در این بیمارستان انجام می شود. واحد های پاراکلینیک بیمارستان قروه نیز شامل آزمایشگاه، سی تی اسکن، آندوسکوپی، رادیولوژی، سنوگرافی و داروخانه است.

درمانگاه تخصصی دیابت، داخلی، جراحی، پوست، ارتوپدی، کلیه، گوش، حلق و بینی، زنان و زایمان، مغز و اعصاب، اعصاب و روان، اطفال، درمانگاه ترک اعتیاد، چشم و فیزوتراپی در این بیمارستان فعال است.

این بیمارستان در شهر قروه خیابان سید جمال الدین اسد آبادی – میدان جانبازان – بلوار چهار باغ واقع شده است. برای گرفتن نوبت اینترنتی بیمارستان قروه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

لینک نوبت دهی بیمارستان شهید بهشتی قروه

بیمارستان شهید بهشتی قروه

فرمانداری قروه: بعد از آغاز بکار دولت سیزدهم با حکم استاندار کردستان، مهندس خلیل فعله گری به عنوان فرماندار شهرستان قروه انتخاب شد. فرمانداری شهرستان قروه در خیابان باهنر شهر قروه واقع شده است.

مراکز آموزش عالی و دانشگاهی قروه

دانشگاه آزاد قروه بیش از ۲۳ ساله که راه اندازی شده و در حال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی و تعدادی از رشته های ارشد دانشجو می پذیرد.

دانشگاه پیام نور قروه هر سال تحصیلی در ۱۵ رشته مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد. دانشگاه پیام نور قروه در قروه ، بلوار امام علی،خیابان رجایی واقع شده است.

مؤسسه آموزش عالی ایرانمهر قروه

این مرکز در ۱۷ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد. این مرکز غیرانتفاعی و زیر نظر وزارت علوم فعالیت می نماید.

مرکز آموزش علمی کاربری قروه

این مرکز با داشتن ۳۰ کلاس درسی بیش از یک هزار نفر دانشجو دارد. دانشگاه علمی کاربردی در قروه و در بلوار کردستان،خیابان هجرت،خیابان هجرت واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند اداره اوقاف و امور خیریه و غسالخانه قروه و سردخانه باسکول یخچال فریزر پرهام استیل کردستان قرار گرفته است.

شهر قروه

محلات شهر قروه

اگر دوست دارید با محلات شهر قروه آشنا شوید این محلات عبارتند از:قیلر (خیابان کارگر). رئوفی. مطهری. مدرس. فرمانداری. پشت شهرداری. کشتارگاه قدیم. تختی. اورژانس. بوعلی. ثبت احوال. دانش. فرهنگیان. عرفه. بعثت. بسیج. قائم. جهاد. بهداری. زایشگاه. شرکت گاز

اعضای شورای دور ششم شهر قروه

اعضای شورای شهر قروه در دور ششم شامل یحیی رستمی، پیمان صادقی، محمد هادی مرادیانی، جمیل میهمی، محمدرضا آئینی، عبدالله عبدالملکی و میلاد خالدیان هستند. سرپرست شهرداری شهر قروه نیز شهرام عبدالملکی است.

پل فرهاد قروه

روستاهای پرجمعیت و بزرگ شهرستان قروه

روستای وینسار

روستای وینیسار با جمعیتی بالغ بر ۲هزار و ۳۰۰ نفر از لحاظ تقسیمات کشوری در بخش چهاردولی شهرستان قروه قرار گرفته است. بیش از ۵۵۰ خانوار در وینیسار زندگی می کنند. روستا دارای یک سراب دایمی است که با اینکه آب‌ریز قابل مشاهده ندارد ولی حجم چشمگیری آب خروجی دارد. اغلب مردم روستا با زبان شیرین کُردی تکلم می کنند.

روستای دیوزند

در روستای دیوزند بالغ بر ۱۷۵۰نفر زندگی می کنند که اکثریت آنها به کشت محصولاتی همچون گندم، سیب زمینی، خیار، لوبیا و کدو می پردازند. طوایف مختلفی همچون خاندان عبدالملکی ، هاشمی ، موسیوند ، فقیه عباسی و اردلانی در این روستا سکونت دارند اما به دلیل نزدیک بودن دیوزند به شهر قروه افراد مختلفی از جاهای دیگر در این روستا سکونت پیدا کرده اند.

به دلیل همین نزدیکی به احتمال زیاد در آینده ای نچندان دور دیوزند به یکی از شهرک های شهر قروه تبدیل خواهد شد. از لحاظ تقسیمات کشوری این روستا در بخش مرکزی شهرستان قروه در استان کردستان قرار گرفته است. دیوزند ملک یکی از زنان دوران زندیه بوده است که در آن زمان به ده زن معروف بوده و بعداً به دیوزند تغییر نام پیدا کرده است.

 

روستای میهم سفلی

بیش از ۱۴۰۰ نفر در قالب ۴۲۲ خانوار در روستای میهم سفلی زندگی می کنند. این روستا در بخش چهاردولی از توابع شهرستان قروه در استان کردستان و ۱۸ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است. جمعیت مردان این روستا ۷۰۵ و جمعیت زنان ۷۱۷ نفر است.

روستای بهارلو

جمعیت روستای بهارلو ۱۱۲۸ نفر (۲۶۹ خانوار) است. مردم روستای بهارلو به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه ترکی همدان حرف می زنند.  بهارلو از روستاهای قروه از توابع بخش دلبران که در قروه قرار گرفته است.

روستای خریله

خریله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۹ نفر بوده‌است.

روستای سنگین‌آباد

سنگین‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.این روستا دارای دو کوه مرتفع به نامهای محلی کیفه ریواسین یعنی کوه ریواس و قلوز به معنای سنگلاخ می‌باشد، همچنین این روستا دارای دو آبشار بسیار زیبا واقع در کوه قلوز می‌باشد

روستای سوتپه

سوتپه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای شکوه‌آباد

شکوه‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. روستای شکوه آباد(به کوردی شُکر ئاوا)روستایی است در استان کردستان و در۱۲کیلومتری شرق شهر قروه قرار گرفته است، زبان مردم این روستا کوردی میباشد و دین و مذهب آنها اسلام و تشیع میباشد.عربعلی شروه از سفالگران و طراحان نامی کشور نیز از این دیار متولد شده اند. از اماکن تفریحی اطراف شکرئاوا میتوان به کوه گزگز و منطقه ی بکر دزان دره اشاره نمود. این روستا در چند برهه تاریخی تغییر مکان داده که بر اساس مستندات موجود ابتدای شکل‌گیری روستا در چند هزار سال پیش در منطقه ی معروف به جاده میهم و پشت پادگان بوده است که بر اساس حفاری های غیرمجازی که انجام گردیده آثار خانه ها در چندمتری زیر خاک کاملاً مشهود است. بعد ها و با گذر زمان روستا تغییر مکان داده به مکان فعلی رسیده است.
آثار تاریخی
ارزشمند ترین اثر تاریخی روستا، قلعه زیر زمینی روستا میباشد که قدمت تقریبی آن را دو الی سه هزار سال تخمین میزنند. چه بسا اگر کاوش های جدی روی این تپه صورت بگیرد قدمت آن خیلی بیشتر از سه هزار سال هم گردد. این قلعه چنان قدیمی میباشد که با یک شیب ملایم به یک تپه ی طبیعی تبدیل شده است که این خود گویای قدمت بالای قلعه نیز میباشد.جمعیت این روستا ۹۷۶ نفر می باشد.

روستای قصلان

قصلان، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. زبان اهالی این روستا کردی است. روستایی تاریخی دارای حمامی قدیمی وتپه ای باستانی در جنوب روستااست که یکی از نقاط گردشگری استان کردستان است.این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کنگره

کنگره (قروه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۹ نفر (۱۹۷ خانوار) بوده‌است.

روستای گنداب علیا

گنداب علیا روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۸ نفر (۲۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای میهم علیا

میهم علیا، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.

روستای نارنجک

نارنجک (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. در این روستا کشت هندوانه، سیب زمینی، گندم رایج است.این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۷ نفر بوده‌است.

روستای نبی‌آباد

نبی‌آباد (دهگلان)، روستایی از توابع بخش بلبان آباد در شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۴ نفر (۱۹۰خانوار) بوده‌است.

روستای یالغوز آغاج

یالغوز آغاج، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای آونگان

آونگان روستایی از توابع دهستان یالغوزآغاج در بخش سریش‌آباد در شهرستان قروه استان کردستان واقع شده است . بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، این روستا ۲۱۸ خانوار و ۸۹۰ نفر جمعیت داشته‌است.

معادن سنگ قروه

استان کردستان با مساحت ۲۹۱۳۷ کیلومتر مربع در غرب کشور ایران قرار گرفته که دارای ۲۳۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق می باشد. بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی، استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان ، ۳۱ بخش، ۳۰ شهر و تعداد ۸۶ دهستان و ۱۶۵۴ روستای دارای سکنه  و۲۰۵ روستای خالی از سکنه می باشد.

گردآوری و تنظیم : هیوا محمدپور

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    سرگرمی
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** 강남 쩜오 ** میلگرد آجدار ** قسطی برو مالدیو عشق و حال ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** قیمت سرور اچ پی ** digitalzed ** وکیل آنلاین/مشاوره حقوقی آنلاین ** 4c trading signals ** میکروفن یقه ای ** بهترین قیمت انواع سافت استارتر ** خرید لوازم آزمایشگاهی ** دفتر یادداشت تبلیغاتی ** قرارداد دو جانبه برق ** خرده فروشی برق ** Drake ** Cosmetic Dentistry ** best smm panel ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** قیمت گردو 1403 ** واردات فندق ** visitas para meu site ** گچبری ** فلزیاب ** wall street queen official ** تجارتخانه آراد برندینگ ** اجاره خودرو ** ** comprar seguidores instagram ** shroomaura ** Watch Series & Movies Online for Free ** 소액결제현금화

    *******