غار کرفتو؛ شاهکاری از هنر و هوش نیاکان در دل طبیعت

غار کرفتو، یکی از مهم‌ترین غارهای دست‌کن ایران و نماد تطبیق نیاز انسان با طبیعت، در کردستان واقع شده است. این غار نه‌تنها به دلیل تاریخ طولانی‌اش، بلکه به خاطر معماری منحصربه‌فرد و خلاقیت نیاکان ما، یکی از شگفتی‌های طبیعی و باستانی ایران به شمار می‌رود.

غار کرفتو دیواندره

به گزارش بارانی خبر، غار تاریخی و زیبای کرفتو در استان کردستان، نمادی است از توانایی انسان در سازگاری با طبیعت و بهره‌برداری هوشمندانه از آن برای زیستن. بازدید از این غار هزاران ساله، تصویری واضح از زندگی نیاکان ما در ذهن تداعی می‌کند، زندگی‌ای که با کمترین منابع، اما با بیشترین تدبیر و خلاقیت، امکان‌پذیر بوده است.

هرچند تاریخ دقیق ورود انسان به غارها به عنوان پناهگاه مشخص نیست، اما شکی نیست که گذشتگان با درایت خاصی توانستند شرایط زندگی بهتری را مطابق با محیط و امکانات اطراف خود ایجاد کنند. غار کرفتو یکی از این نمونه‌های درخشان است که بازتابی از هنر و خلاقیت ایرانیان باستان در دل طبیعت است.

غار کرفتو از دیرباز توجه مستشرقین و محققین بسیاری را به خود جلب کرده است. افرادی مانند دمرگان، راولینسون، و کرپورتر از جمله افرادی هستند که به این مکان تاریخی سفر کرده و نقشه‌هایی از آن تهیه کرده‌اند. کرپورتر نقشه ابتدایی این غار را ترسیم کرد و استین و فون گال آن را تکمیل و اصلاح نمودند.

به‌علاوه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تاریخی این غار وجود کتیبه‌ای یونانی در طبقه سوم آن است. این کتیبه به الهه هراکلس اشاره دارد و متن آن چنین است: «در اینجا هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد.» این کتیبه مربوط به دوران پس از حمله امپراطوران رومی به ایران است و به خوبی نشان‌دهنده تأثیرات فرهنگی آن دوران بر این منطقه است.

غار کرفتو در حدود ۷۵۰ متر طول دارد و دارای چهار طبقه معماری صخره‌ای است. اتاق‌ها، راهروها، و دالان‌های متعدد با دقت و هنری خاص در دل کوه حفر شده‌اند و نشان از مهارت بی‌نظیر حجاران آن زمان دارند.

باستان‌شناسان نیز با کشف سفال‌ها و اشیای مختلف از این غار، سکونت انسان در این منطقه را در دوران اشکانی، ساسانی، و حتی اسلامی تا قرون ششم تا هشتم هجری قمری تأیید کرده‌اند.

این غار با شماره ۳۳۰ به ثبت ملی رسیده و هرساله میزبان بازدیدکنندگان بسیاری از داخل و خارج کشور است. شهر دیواندره، در نزدیکی این غار، با ارتفاع بیش از ۲۲۰۰ متر از سطح دریا، یکی از مناطق کوهستانی و زیبای استان کردستان محسوب می‌شود.

 

 

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    سرگرمی
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** قیمت سرور اچ پی ** وکیل آنلاین/مشاوره حقوقی آنلاین ** بهترین قیمت انواع سافت استارتر ** Drake ** Cosmetic Dentistry ** best smm panel ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** visitas para meu site ** گچبری ** تجارتخانه آراد برندینگ ** اجاره خودرو ** 소액결제현금화 ** best whatsapp marketplace for buying selling luxury watches ** Canadian custom apparel ** دندانپزشک زیبایی الهیه ** حفظ سریع درس ها ** wedding photography in san diego ** best mattress canada ** سامانه قیمت یاب خریدینو ** hustlers university ** خرید آنلاین کتاب های Cambridge IELTS ** the real world ** خرید فلومتر ** اجاره خودرو ** بهترین نمایندگی زیمنس ** ابزار دقیق ** Chiropractor ** ปั้มไลค์ ** Locksmith ** محمد جواد صدوقی سیلیکون همه کاره ایرانی ** کانال عمده فروشی لوازم ارایشی قشم
    *******