بازگشت ۲۶۶ میلیون یورو ارز به چرخه اقتصادی کردستان

در اقدامی مهم، صادرکنندگان کردستان موفق به بازگرداندن ۲۶۶ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور شدند. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان از چالش‌های پیش روی صادرکنندگان و اهمیت بازگشت ارز در توسعه اقتصادی استان خبر داد.

صادرات کالا از مرز کردستان

به گزارش بارانی نیوز ، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد که صادرکنندگان این استان موفق به بازگرداندن ۲۶۶ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور شدند. بختیار خلیقی در نشست فعالان اقتصادی استان به مناسبت روز ملی سازمان بازرسی اظهار داشت: از حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تعهدات ارزی صادرکنندگان استان که در شش سال اخیر سررسید شده است، تاکنون ۲۶۶ میلیون یورو به اقتصاد کشور بازگردانده شده است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان به‌وجود آورده، افزود: تولیدکنندگان کردستان به دلیل فعالیت ریالی خود در صادرات، اکنون ملزم به بازگشت ارز آن هستند که این مسئله موجب بروز چالش‌هایی شده است. علاوه بر این، صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف نیز به پیچیده‌تر شدن بازگشت ارز حاصل از صادرات کمک کرده است.

خلیقی تأکید کرد که این مشکلات منجر به کاهش انگیزه صادرکنندگان برای ادامه فعالیت‌های صادراتی شده و درخواست کرد که همچون سال ۱۳۹۷ و قبل از آن، بازگشت ارز صادراتی در استان‌های مانند کردستان به صورت ریالی انجام شود.

سهم صمت در اقتصاد کردستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه به بررسی نقش مجموعه صمت در اقتصاد استان پرداخت و اظهار کرد که ۴۲.۵ درصد از اقتصاد کردستان متعلق به بخش صنعت، معدن و تجارت (صمت) است. وی به وجود ۹۶ هزار واحد صنفی، ۹۰ هزار بافنده فرش و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در بخش‌های صنعت و معدن استان اشاره کرد که از ظرفیت‌ها و مزیت‌های اصلی کردستان محسوب می‌شود.

خلیقی همچنین بیان کرد که حدود ۸۶ هزار نفر از مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزهای کردستان سکونت دارند و ۴۷۰ نفر از این جمعیت دارای کارت بازرگانی فعال هستند. این جمعیت مرزنشین بخش بزرگی از صادرات و تجارت استان را پوشش می‌دهد و نقش مهمی در اقتصاد استان دارد.

نهضت احیای واحدهای صنعتی راکد

مدیرکل صمت کردستان از احیای واحدهای صنعتی راکد در استان خبر داد و توضیح داد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و بسیج مهندسین استان، اقدامات زیادی در جهت عارضه‌یابی و فعال‌سازی این واحدها صورت گرفته است. خلیقی افزود که تاکنون ۸۶۰ واحد صنعتی فعال، ۱۳۱ واحد غیر فعال و مابقی نیمه‌فعال در استان شناسایی شده‌اند.

وی تأکید کرد که برنامه‌هایی برای دستیابی به اهداف رشد اقتصادی استان، شامل رشد ۸ درصدی در بخش صنعت، ۱۳ درصدی در معدن و ۲۴ درصدی در تجارت، تهیه شده است و این برنامه‌ها به صورت ماهانه ارزیابی خواهند شد تا استان کردستان بتواند به اهداف خود دست یابد

 

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    سرگرمی
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** قیمت سرور اچ پی ** وکیل آنلاین/مشاوره حقوقی آنلاین ** بهترین قیمت انواع سافت استارتر ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** visitas para meu site ** تجارتخانه آراد برندینگ ** 소액결제현금화 ** دندانپزشک زیبایی الهیه ** حفظ سریع درس ها ** wedding photography in san diego ** hustlers university ** خرید آنلاین کتاب های Cambridge IELTS ** the real world ** خرید فلومتر ** اجاره خودرو ** بهترین نمایندگی زیمنس ** ابزار دقیق ** Chiropractor ** ปั้มไลค์ ** Locksmith ** محمد جواد صدوقی ** سیلیکون همه کاره ایرانی ** کانال عمده فروشی لوازم ارایشی قشم ** فلزیاب اورجینال
    *******