- بارانی خبر
- خبرنگار: هیوا محمدپور
- گروه خبری : فرهنگ و هنر, گفتگو
- تاریخ انتشار : 26 آذر 1395, 01:06:04
گفت و گو با «نبی بهمنی» مدیحه سرا و مولودی خوان اهل کردستان
استان کردستان علاوه بر هزاران مسجد و تکیهای که دارد، همزمان با سالروز تولد نبیاکرم(ع) در بسیاری از منازل مراسمهای مولودیخوانی برپا کرده و شرینی و شکلات پخش میکنند.
«نبی بهمنی» یکی از مداحان کردستانی است که در طول چند دهه اخیر در تعداد زیادی از مراسمهای مولودیخوانی شرکت کرده و به گفته خود در بسیاری از شهرهای ایران مدیحه سرایی کرده است و از این راه یک ریال هم پول نگرفته است.
این مداح ۵۵ ساله که شغل اصلی او راننده تاکسی است، در این باره به همشهری میگوید: قرنهاست که مردم کُرد زبان از ۱۲ ربیع الاول که مصادف با تولد پیامبر اکرم (ع) است تا پایان این ماه، هرشب بعداز نماز عشاء با چراغانی کردن مساجد مراسم مولودی خوانی برپا میکنند. در مراسم مولودی خوانی مردم علاوه بر قصیده خوانی، مدیحه سرای و دف نوازی شخصی که به او «ماموستا آئینی» میگویند، در مورد خصوصیات پیامبر سخنرانی و احادیثی از ایشان بیان میکنند. من در اوایل جوانی در بسیاری از مراسمهای مولودی خوانی شرکت میکردم و با توجه به اعتماد به نفسی که در دوران نوجوانی داشتم از همان موقع مدیحه سرایی را شروع کردم و خوشبختانه مورد پسند مردم قرار گرفت. این روزها که هم زمان با هفته وحدت است درست ۳۳ سال در تکایا و منازل مردم که مولودی خوانی دارند، در خدمت مردم کردستان هستم. البته به غیر از این نیز در مراسم ماه ربیع الاول، مراسم ویژه ائمه اطهار(ع) و مراسم حجاج بعد از بازگشت از حج مدیحه سرای و قصیده خوانی میکنم.»
وی درباره شعرهایی که برای مولودی خوانی گفته میشود با بیان اینکه بسیاری از این اشعار سینه به سینه به ما رسیده، میافزاید: «در بیشتر موارد از اشعار شاعرانی همچون خالد نقشبندی، مولانا جامی، باباطاهر، طاهر بگ، خانای قبادی و ماموستا ربیعی استفاده میکنم. سیدبهاءالدین شمسقریشی خالق مولود نامه در کردستان است که در سالهای اخیر یادواره ای برای این عارف نامی کُرد توسط حوزه هنری استان کردستان برگزار شده است. مردم کردستان از اهل سنت و اهل تشیع در موقعیتی وحدت بخش در کنار یکدیگر مراسم مذهبی و دینی را برپا میکنند. من بر اساس عشق و حس درونی که نسبت به پیامبر اعظم(ص) دارم در این مراسم شرکت میکنم و دستمزد یا حق الزحمه ای طلب نمیکنم. در بسیاری از ادارات استان هم این کار را انجام داده ام ولی به حقوق و درآمد تاکسی ام قانعم. معمولا از شهرهای دیواندره، سقز، سنندج، بیجار، تهران و کرج از من دعوت میشود تا مدیحه سرای کنم. سال گذشته هم از کشور عراق چند بار دعوت شدم که به دلیل مشغله کاری نتوانستم به آنجا سفر کنم.» مسافران تاکسیاش او را میشناسند و مردم استان کردستان از بهمنی همواره با احترام یاد میکنند. وی درباره محبوبیتش در بین مردم استان میگوید: «بر اساس آنچه که خود مردم اظهار میکنند اخلاق و صدای خوب دلیلی بر آن شده که مردم من را به جشنهای مولودیخانی دعوت کنند. من نیز با عشقی که به پیامبر اسلام(ص) دارم همواره بدون هیچ توجیهی این کار را قبول کرده ام. به موقع استفاده کردن از اشعار و درست خوانی قصیده و شعر موارد مهمی است که باید در میان مدیحه سرایان و مولودی خوانان رعایت شود، تا مورد پسند قرار گیرد. اما در بسیاری از موارد افراد بنا به ذوق و استعدادی که در شعر دارند، اصل آن را تغییر میدهند.
در سالهای اخیر کلاسهای خوبی با موضوع مدیحه سرایی و دف نوازی در سطح استان تشکیل شده و جوانان به این کار روی آوردهاند. برگزاری این برنامهها میتواند فرصت مغتنمی برای آماده سازی جوانان برای مشارکت در دیگر امور فرهنگی و اجتماعی باشد.»
وی در ادامه به نقش مولودی خوانیها در باور مردم استان کردستان اشاره میکند و میگوید: «مردم کردستان معتقدند برگزاری آئین مولودی خوانی در خانه رزق و روزی را در آن خانواده زیاد و درد و بلا را از خانواده دور میکند. یکی از نکات جالب و قابل توجه حضور گسترده بانوان در این جشنها است به طوری که خودشان دسته جمعی برنامه هایی برپا میکنند و خودشان دف نوازی و قصیده خوانی میکنند. روایتی از یکی از «ماموستائیان» شنیده ام که میگفت: مداحی برای پیامبر (ص) در زمان حیات مبارکشان به شکل امروزی مرسوم نبوده و پس از هجرت به مدینه و در روستای قبا با توجه به عرف مردم منطقه با دف نوازی و خواندن اشعاری در وصف پیامبر اکرم (ص) به استقبال ایشان آمدند که از سوی پیامبر (ص) برای این کار منع نشدند. هرکسی در هر قالب و شیوه ای که بتواند برای دین تبلیغ کند جای تقدیر دارد و مداحان نیز باید تنها به بیان رسالت پیامبران بپردازند.» وی در پایان در مورد شیخ سید بهاءالدین شمس قریشی خالق مولودنامه که اکنون در مجالس مورد استفاده است میگوید: «آثار او همچون «مولودنامه»، «معراج نامه»، «شمسالعقای» همه به زبان کُردی و «اشعاری نغز و ادیبانه او به زبان فارسی، کردی و عربی است. اشعار او به محافل دینی مردم این دیار رنگ و بویی نورانی میبخشد.»
هیوا محمدپور خبرنگار استانها / همشهری
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- لاستیک کردستان پیشتاز خودکفایی صنعتی کشور
- کودکان حال خوش زندگی را تجربه کنند/ برنامههای شاد و فرهنگی هفته ملی کودک در کردستان
- اعزام دانشآموز دیواندرهای به مسابقات جهانی رباتیک ۲۰۲۵ ترکیه
- آموزش و پرورش کردستان آماده استقبال از ۳۲۰ هزار دانشآموز در مهرماه
- سمنها در کردستان؛ بازوان مردمی در مسیر مشارکت اجتماعی