- کد خبر: 10710
- خبرنگار: بارانی نیوز
- گروه خبری : اجتماعی, فرهنگ و هنر, گردشگری کردستان
- تاریخ انتشار : 9 آذر 1400, 10:02:54
رسانه؛ قدرتی بی همتا در توسعه گردشگری هورامان
پتانسیل های هورامان در بحث گردشگری بی نظیر و غیر قابل وصف است. رسانه ها با نشان دادن خود هورامان بدون اغراق و بزرگنمایی هم می توانند نقش بسزایی در توسعه گردشگری آن داشته باشند.
به گزارش بارانی خبر، هورامان سرزمین سنگ، رنگ و هنر با مردمانی سخت کوش که از هیچ، همه چیز ساخته اند. تلفیق جنگل و رودخانه و صنایع دستی نماد فرهنگ چند هزار ساله ای است که بسیاری از آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان قدم اول برای معرفی هورامان است. برای معرفی جهانی آن راه درازی وجود دارد که برای طی این راه لازم است رسانه نقش خود را درست ایفا کند.
اورامانات دارای کوه های سر به فلک کشیده و رودهای خروشان است که این عوامل طبیعی دره های زیبایی را شکل داده است. بافت های پلکانی، معماری پلکانی، جشن ها و آیین های اصیل را می تواند در هورامان مشاهده کرد. پیشینه ای کهن با آداب و رسوم و نماد های فرهنگی، بخشی از زیبایی های هورامان است. مردم از پیش از تاریخ در این منطقه زندگی کرده اند. مردم این منطقه هزاران ساله که در تعامل با طبیعت زندگی می کنند.
نمای از هورامان
نقش رسانه ملی در توزیع عادلانه گردشگران
حسن زهرایی کارشناس ارشد مدیریت رسانه می گوید: یکی از نقش های رسانه داخلی توزیع عادلانه گردشگران است، متاسفانه فضای تبلیغاتی در دهه های گذشته به شیوه ای بوده که در پیک های مسافرت تنها یک یا دو نقطه از کشور با حجم انبوهی از مسافران مواجه می شوند.
ایران کشوری چهار فصل و از لحاظ گوناگون مانند تنوع طبیعت، حضور اقوام مختلف، وجود فرهنگ های گوناگون و مسائل تاریخی و… همه استان های آن زیبایی های منحصر به فردی دارند اما رسانه ها به شیوه ای صحیح نتوانسته اند در توزیع عادلانه گردشگران نقشی داشته باشند.
برای معرفی هورامان از زوایای مختلف با تلاش رسانه های دو استان کردستان و کرمانشاه نتیجه ای چشم گیر نخواهد داشت. یکی از رسانه هایی که باید بیش از سایر رسانه ها در خدمت تمام نقاط مختلف کشور باشد رسانه ملی است که می تواند با ساخت سریال های با کیفیت هورامان را در ابتدا به هموطنان بشناساند و در ادامه با ساخت سریال با زبان های دیگر این راه را تکمیل کند.
در سال های گذشته این موضوع نتیجه داده و سریال هایی که در استان های مختلف ساخته شده اند به افزایش گردشگر این نقاط کمک کرده است.
برجسته سازی آیین های هورامان
محمد غلامی کارشناس گردشگری می گوید: آن چیزی که امروز رسانه ها از طریق آن می توانند به توسعه گردشگری هورامان کمک کنند برجسته سازی آیین ها و مراسمات این منطقه است. این کار باید به گونه ای انجام شود اگر این نوع مراسمی که در هورامان برپا می شود در ۱۰۰ نقطه دیگر از جهان هم با این کیفیت برگزار شود تا گردشگر هورامان را برای دیدن آن انتخاب کند.
این نکته را به خاطر داشته باشید یک گردشگر هیچ وقت بدون اینکه اطلاعی از مقصد داشته باشد به آنجا سفر نخواهد کرد. یکی از ایده هایی که رسانه ها باید برای کمک به توسعه گردشگری هورامان بکار بگیرند باید در راستای ساخت کلیپ های روایتی گام بردارند.
پر واضح است که تمامی انسان ها حرف هم صنفی یا هم حرفه خود را بهتر از دیگران می فهمند از این رو باید ترتیبی اتخاذ شود گردشگران تعریف هورامان را از زبان کسانی بشنوید که به هورامان به قصد گردشگری سفر کرده اند.
توسعه گردشگری هورامان نیازمند رسانه ای قوی
فاطمه خیرخواه کارشناس رسانه می گوید: تنوع فرهنگی و طبیعی بی نظیری در کشور ایران وجود دارد که کردستان نیز بخشی از آن است اما نسبت به کشورهایی که به قطب گردشگری تبدیل شده اند جایگاهی در این حوزه ندارد. اینجاست که نقش رسانه نمایان می شود، امروزه حتی برای سفر به یک شهرستان همجوار برای اطلاع از یکسری مسائل قبل از آغاز سفر به صفحات اینترنتی رجوع می کنیم.
قدرت های رسانه ای جهان چهره جالبی از لحاظ امنیتی در مورد ایران نشان نمی دهند همین موضوع باعث شده گردشگران خارجی تصور زیبایی قبل از سفر از ایران نداشته باشند. در حال حاضر نه تنها رسانه خارجی قدرتمند برای معرفی درست کشور ایران نداریم بلکه در داخل کشور نیز رسانه های تخصصی برای معرفی نقاط گردشگری نداریم.
آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه و تمایل، تشویق به انجام سفر با رویکرد تاثیرگذاری مثبت، کاهش یا افزایش تقاضا، اهدافی است که رسانهها بایستی دنبال کنند و زمانی فعالیتهای رسانه دارای اهمیت است و میتوان گفت به درستی انجام شده است که تاثیرگذاری لازم که همانا انجام یا تکرار سفر توسط گردشگر است انجام شود.
بدون شک رسانهها با تولید محتوای رسانهای اثربخش میتوانند بر گردشگری که این روزها بهعنوان یک صنعت شناخته میشود تاثیرات مثبت و منفی زیادی داشته باشند.
یکی از مراسمات هورامان
رسانه بهترین ابزار برای معرفی گردشگری
احمد میروندی از فعالان حوزه گردشگری می گوید: وقتی در مورد مکان های گردشگری برای برپایی تورها با مخاطبان صحبت می کنیم بیشتر آنها مکان هایی را برای برپایی تور پیشنهاد می دهند که از طریق رسانه ها در مورد آن شنیده یا دیده اند.
حتی آنهایی هم که از طریق دیگران مقصدی را برای گردشگری انتخاب کرده اند قبل از نهایی کردن تصمیم خود حداقل یکبار از طریق رسانه ها در مورد مقصد جستجو کرده اند و با اطمینان خاطری که از کلیپ ها و نوشته های رسانه ای گرفته اند عازم سفر می شوند.
گاهی اوقات بر روی برخی از نقاط که پتانسیل گردشگری دارند به خاطر مناسبتی، آیینی یا هر چیز دیگر مانور رسانه ای داده می شود همین مورد باعث می شود در ذهن مخاطب ماندگار شود. منظر فرهنگی هورامان نیز به دلیل ثبت جهانی آن در ذهن بسیاری از گردشگران نقش بسته است فقط باید از ترفندها و پتانسیل های رسانه ای برای تحریک گردشگران که این منطقه را ببینند باید استفاده شود.
گزارش / هیوا محمدپور
اخبار مرتبط
- نوروز ۱۴۰۴ / رنگ سال / حیوان / رویدادهای نجومی
- مدیرکل بنیاد شهید کردستان: بازسازی گلزارها و ساماندهی خدمات به ایثارگران در دستور کار
- برنامهریزی راهداری کردستان برای ایمنی و آسایش مسافران نوروزی
- افتخارآفرینی هنرمندان در نخستین رپرتوار تئاتر تیک تاک سنندج
- تراژدی در کوههای هفتتاش بانه؛ مرگ ۶ کوهنورد در پی سقوط بهمن