رییس خود باشید!

بارانی نیوز- شاید شما هم مثل بسیاری دیگر، موقعیتی نصیب‌تان شده است که با دریافت حقوق و مزایایی نسبتا کافی، در خانه‌تان با خیال آسوده بنشینید و بدون اینکه وقت‌تان را در واگن‌های شلوغ قطار بین شهری، اتوبوس و تاکسی صرف کنید  یا نگران کودکان‌تان در خانه باشید‌، در سکوت منزل بنشینید و با خیال راحت مشغول کارهای اداری شوید.البته نظر شما هم درست است! دورکاری با وجود اینکه مزایای قابل توجهی دارد، به همین راحتی‌ها هم نیست و قواعد و قوانین خاص خودش را دارد اما اگر دورکاری را در حال حاضر ترجیح داده‌اید بهتر است برای بهتر شدن شرایط با استفاده از چند فرمول ساده بازدهی خود را افزایش دهید. فراموش نکنید کار کردن در خانه نیازمند انضباط خاصی است تا از عوامل منحرف کننده حواس، برحذر بمانید.
گامی به سوی نخستین قانون
قبل از هر کاری  قسمتی از خانه را برای کار در نظر بگیرید، مهم نیست از چیدمان مدرن استفاده کنید یا سنتی، بهتر است نهایت سلیقه و نظم را به کار ببرید. اگر به طرح‌های سنتی علاقه‌مند هستید، از گلیم و گبه برای پوشاندن کف یا آراستن دیوارها کمک بگیرید. حتی می‌توانید با پشتی سنتی، متکا و پرده‌ای از مهره، صندوقچه یا شمع دان‌های قدیمی فضا را ایده‌آل کنید، میز کارتان را با رومیزی ترمه بپوشانید. برای تمرکز و دست یافتن به آرامش بیشتر از کوزه‌های سفالی آبی رنگ و خاکی  استفاده کنید.  به هرحال قبل از انجام هرکاری فهرستی از وظایف کاری و غیر کاری را که باید در یک روز تعطیل به آن بپردازید تهیه کرده و یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید. به منظور بهره‌وری بیشتر برنامه کاری و اهداف خود را در دفترچه یادداشتی تنظیم کرده و طبق برنامه قدم بردارید. یادتان باشد انجام کارهای اداری در یک روز تعطیل و در فضای خانه معمولا با اتلاف وقت و گریز زدن به امور جانبی مانند تماشای برنامه‌های تلویزیون، سرک کشیدن به آشپزخانه یا صحبت کردن با اعضای خانه همراه است و در صورت کار با اینترنت به طور قطع سر زدن به سایت‌های جانبی وقت کارمند دور کار را به میزان قابل توجهی خواهد گرفت. بنابراین نوشتن اهداف و تعیین ساعت مشخص برای انجام آنها باعث افزایش بازدهی و پیشرفت کار خواهد شد.
پانل‌های رنگی برای جداسازی
اگر مسوولیت انجام کارهای مهم و حسابرسی‌های دقیق به عهده تان است، یک فضای مجزا  و کاملا آرام را به انجام کارهای اداری اختصاص دهید. از حسابرسی کردن یا تهیه یک گزارش کاری در اتاق خواب، آشپزخانه یا هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی خودداری کنید. کار در محیطی که به فضای اداری بی شباهت نیست، بازدهی را افزایش داده و زمان کمتری را برای انجام وظایف صرف خواهید کرد. تفکیک بخشی ازفضای اتاق نشیمن با پاراوان یا دیوارک، امکان ساخت اتاق کار را برای افراد دورکار فراهم کرده و علاوه بر صرفه جویی در وقت، بازدهی کار را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌شود این فضای مجزا را با میز و صندلی مناسب محل کار و امکانات اداری مانند فایل، پوشه، لوازم التحریر و… تزیین کرده تا فضای خانه از محیط کار کاملا جدا شده و تمرکز کافی برای انجام تعهدات کاری فراهم شود. در صورت عدم دسترسی به اتاق کار جداگانه، دسترسی به پاراوان بهترین راه حل خواهد بود.برای تهیه دیوارک‌های تفکیک کننده اتاق نیاز به صرف هزینه زیادی نبوده و با کمی خلاقیت می‌توانید یک دیوارک مناسب در خانه تهیه کنید. پانل‌های چوبی و تخته ام‌دی‌اف برای ساخت پاراوان مناسب هستند.  از میخ و لولا برای متصل کردن پانل‌ها و از رنگ یا پارچه‌های رنگی متناسب با فضای اتاق و نوع کار برای تزیین آنها استفاده کنید. در روشی دیگر می‌توانید از چهار یا پنج چارچوب برای ساخت دیوارک استفاده کنید. به طوری که  از نخ کرکره، طناب کتان یا طناب‌های مختلف برای پرکردن درون این چارچوب کمک گرفته و سپس آن را رنگ  یا نقاشی کرده یا شابلون‌های آماده رابرای تزیین آن به کار ببرید.
رنگ‌هایی برای بازدهی بیشتر  
اگر قصد دارید اتاق کارتان را نقاشی یا آن را دکور کنید، بهتر است از رنگ‌هایی که سبب افزایش تمرکز و بازدهی شغلی می‌شود کمک بگیرید. معمولا سبز و‌ آبی انتخاب مناسب تری  برای رنگ اتاق کار به شمار می‌رود. رنگ زرد مایل به سبز و آبی مایل به سبز در روان‌شناسی رنگ اتاق کار نیز توصیه می‌شود. روان‌شناسان معتقدند، سبز رنگی است که تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهد. این  رنگ بهترین گزینه برای محیط و دیوارهای اتاقی است که فرد مجبور است ساعات طولانی در آن کار کند. استفاده از رنگ آبی یا سبز در نقاشی دیوار اتاق کار، با کاهش فشارخون و ضربان قلب و تنفس بهتر رابطه مستقیم داشته و باعث می‌شودافرادی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند، خستگی چشم را کمتر احساس کنند.رنگ‌های زرد و نارنجی نیزمحرک بوده و سبب افزایش انرژی کارمندان می‌شود.رنگ نارنجی اشتیاق فرد را برای انجام سریع کارها افزایش داده و رنگ زرد نیز به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کند.رنگ قرمز نیز هیجان و فعالیت مغز را افزایش داده و برای افرادی که احساس خستگی و رخوت کرده یا ترجیح می‌دهند،شب هنگام به فعالیت‌های کاری خود بپردازند مناسب است.توصیه می‌شود از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری یا رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه برای چیدمان اتاق کار استفاده نکنید. این گروه از رنگ‌ها انرژی را کاهش داده و احساس افسردگی و بی میلی به انجام کارها را افزایش می‌دهد.
برای آنهایی که ذهنی آشفته دارند
تحقیقات نشان می‌دهد، بین بی نظمی‌های محیطی و آشفتگی‌های ذهنی، رابطه مستقیمی وجود دارد. اتاقی را  که برای کار در نظر  گرفته‌اید  به بخش‌های مختلف ذهنی تقسیم و هر کدام از آنها رابرای مقصود خاصی تعیین کنید. با این کار، به نوعی به اتاق نظم می‌بخشید.فراموش نکنید، میزان مطالعه، بازدهی، به خاطر سپاری و تمرکز، با میزان نظم و ترتیب اتاق‌ها، نسبت مستقیم دارد یعنی هر فردی که در اتاقی با اسباب و وسایل کمتر، مرتب تر و منظم‌تری به مطالعه یا کار بپردازد، بازدهی کمی و کیفی بیشتری دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، هر وضعیت درونی، انعکاسی بیرونی و محیطی و هر وضعیت محیطی، بازتابی درونی دارد؛ بدین منظور که وضعیت منظم پیرامون افراد، به نظم فکری و درونی آنها کمک می‌کند. بنابراین، قبل از تحقیق، انجام کارهای اداری و مطالعه، به مرتب کردن اتاق کار یا میز مطالعه خود بپردازید و این مساله را جدی بگیرید.
دکوراسیون به سبک اداری‌
مهم نیست کدام سمت از خانه را برای کار اداری و پشت میز نشینی در نظر گرفته اید، حتی اگر به دلیل کمبود جا بخشی از فضای اتاق نشیمن یا آشپزخانه را به این کار اختصاص داده‌اید، سعی کنید، از فضا بهترین استفاده را ببرید و آن را به گونه‌ای تزیین کنید که حال و هوای کار و فعالیت از راه دور هم برای تان تداعی کند  دور بودن از محیط  کار و غایب بودن کارفرما ممکن است، سبب کاهش انگیزه لازم برای انجام وظایف باشد. از این رو پیشنهاد می‌شود  علاوه بر چیدمان فضا به سبک محیط‌های اداری برای خودتان زمان و  پاداش تعیین کنید و برنامه ریزی را از یاد نبرید. گاهی صحبت کردن درباره پروژه کاری یا تحقیقاتی با  والدین، همسر یا فرزندان انگیزه کافی را برای انجام بهتر کارها تقویت خواهد کرد. آماده کردن ذهن قبل از عمل به تعهدات کاری برای نمونه خواندن یک کتاب داستان برای فرزند یا برادر کوچک‌تر، زمینه‌ساز پیشرفت بهتر کارها خواهد شد.
اگر با کمبود فضا مواجه هستید  
 معمولا آپارتمان‌های امروزی با این متراژهای کمی که دارند،  نمی‌توانند محل مناسبی برای دور کاری زوج‌های جوان باشند، اما برای درآوردن یک دفترکار درست و حسابی کافی است چند نکته کوچک را درنظر گرفت.  در صورتی که با کمبود فضای کافی مواجه هستید، از یک سبد  چوبی برای قرار دادن ابزار  کار استفاده کرده و آن را زیر میز قرار دهید. میز کار را با توجه به نوع شغل و فضایی که به عنوان دفتر کار خانگی در نظر گرفته‌اید، تهیه کنید. هرچه چشم انداز مقابل فرد بزرگ‌تر و وسیع تر باشد، او می‌تواند افق‌های بیشتر و بهتری را برای خود متصور شود و هر چه این چشم‌انداز محدودتر و کوچک‌تر باشد، امکان مانور و پیش‌بینی افق‌های دیگر برای مخاطب سخت و دشوار می‌شود. برخی کارشناسان با الهام از این باور این فرضیه را مطرح می‌کنند که متناسب بودن میز کار با حجم کار و نیاز کاربر، درست مانند همان چشم‌اندازی است که می‌تواند آینده و کار ما را دستخوش تغییرات خوب و بد قرار دهد. کوچک بودن بیش از اندازه میز اتاق کار موجب می‌شود فرد احساس جاه طلبی،کشف محیط اطراف، افق‌های وسیع‌تر و خاصیت ریسک‌پذیری را در حوزه کاری خود کمتر تجربه کند و از طرفی داشتن میزی بیش از اندازه بزرگ نیز ممکن است حس ناتوانی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها‌ی‌تان را به‌طور ناخود آگاه به  شما القا کند.
دور ریختنی‌های مفید برای اتاق کار  
ایده استفاده از قوطی‌های خالی کنسرو برای قرار دادن مدادها و لوازم‌التحریر ممکن است برایتان تکراری باشد، اما بسیاری از زمان‌ها فراموش می‌کنیم که از همین وسایل ساده می‌توان برای سر و سامان دادن به بی‌نظمی‌های اتاق کار و مرتب کردن وسایل ریز و درشت استفاده کرد. اگر اهل جمع آوری پیغام‌های مهم و  یادداشت‌ها،  دوخت و دوز و بافتنی با کاموا هستید، شاید به این موضوع فکر نکرده باشید که با قوطی‌های دورریختنی کنسرو می‌توانید یادداشت‌ها را هم  سازماندهی کنید و این قوطی‌های به ظاهر دورریختنی می‌توانند به صندوقچه  مطمئن یادداشت‌های مهم  شما تبدیل شوند. هم جنبه دکوراتیو دارند و هم به‌وسیله آنها می‌توانید یکی از قفسه‌ها را تزیین کنید و از طرف دیگر دسترسی آسان به هر دست نوشته و مطلب موردنظرتان را فراهم می‌کند.فقط کافی است قوطی‌ها را به گونه‌ای در قفسه بچینید که دسته‌های کاغذ به راحتی قابل دیدن باشد، بهتر است از کاغذهای برچسب دار رنگی برای فصل بندی کردن یادداشت‌های تان کمک بگیرید.  شیشه‌های خالی مربا را هم فراموش نکنید مثلا در چیدمان میز مطالعه از این شیشه‌ها به عنوان جایی برای قرار دادن  مداد،  خودکار و خط‌کش و وسایل کار کوچک استفاده کنید، یا برای تزیین بیشتر میز و زیباتر شدن فضای کار  عکس‌های خانوادگی را که از آنها خاطره دارید روی کاغذ چاپ و آنها را لوله کنید  و داخل شیشه قرار دهید.همچنین اگر در خانه شیشه‌های عریض دارید عکس‌های کوچک را با نخ‌های رنگی به در شیشه متصل کنید و کف آن را با اکریل، شن ساحل، صدف یا گلبرگ‌های گل تزیین کنید.
 نویسنده: مریم بهریان – ۶و۷ همشهری

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    خانه به دوش
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** خرید آنلاین کتاب های Cambridge IELTS ** اجاره خودرو ** Chiropractor ** خرید هارد سرور اچپی HP ** خرید سرور استوک اچپی ** اجاره خودرو ** 오피스타 ** خرید سرور اچپی ** 오피스타 ** سند اجاره ای برای زندانی ** Bahiscasino ** ساک دستی متقال ** ปั้มไลค์ ** سرور HP
    *******