شب عید و حقوق مصرف کننده

بارانی نیوز- گاهی در ماه اسفند و واپسین روزهای هر سال، حقوق مصرف کنندگان فراموش می‌شود. ماه خرید و شلوغی بازار و تحرک و پویایی شهر، باید با اوج توجه بازرسان مربوطه به بازار پیوند خورده باشد، ولی متاسفانه چنین نیست.

به طور معمول اصناف و مصرف کنندگان به این حقوق آگاهی چندانی ندارند. برای مثال در بسیاری از فروشگاه های پوشاک برگه ای با نوشته‌ای به این مضمون نصب شده است: «پس از فروش، تعویض یا پس گرفته نمی‌شود.»از نظر خریداران اجرای این جمله در مواردی که لباس عیبی مثل پارگی، سوراخ و … داشته باشد، حقوق آنان را نادیده می‌گیرد در حالی که هیچ قانونی از این امر حمایت نمی کند.
در آستانه سال نو که شمار زیادی از شهروندان مایحتاج خود را از بازار تهیه می‌کنند، عرضۀ اجناسی با کیفیت پایین و قیمت بالا، مشکل دیگری است. اگر خریدار پس از پرداخت هزینۀ کالا متوجه کیفیت پایین آن شود، دیگر قادر به پس گرفتن وجه خود نیست. در حالی که خریدار کالا حق دارد کالای سالم و مرغوب در اختیار بگیرد. از استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید کالا تا استفاده از بسته بندی نادرست، مواردی است که حقوق مصرف‌کننده در آنها نادیده گرفته می‌شود.از طرفی مصرف کننده حق دارد که قیمت واقعی محصول را بپردازد؛ نه بیش از آن. درج قیمت کالاها روی آن‌ها روشی درست برای اطلاع مشتریان است. با این وجود هنوز فروشندگانی از این کار خودداری می‌کنند و در شرایط مختلف، قیمت های مختلفی برای کالا یا خدماتشان ارائه می‌دهند.نهادها و سازمان های مربوط تاکنون در کنترل بازار توفیق چندانی نداشته‌اند و مصرف‌کنندگان هر سال با این مشکل مواجه هستند و هنوز موفق به غلبه بر این پدیده گرانی و هجوم اجناس باکیفیت نامناسب به بازار، در ماه اسفند نشده ایم.شهروندان نیز از حقوق خود آگاهی کافی ندارند. بسیاری از شهروندان قواعد نانوشتۀ فروشندگان را که بیشتر به نفع خودشان و در تقابل با منافع خریدار است، می پذیرند. حتی در مواردی که اتحادیه ها و اصناف قوانینی برای رعایت حقوق مصرف کننده دارند، شهروندان از آن بی اطلاع هستند. برای مثال اگر لباسی بخریم و بعد از یک بار شست‌و‌شو آب برود، می توانیم از فروشنده به صنف مربوط شکایت کنیم. یا اگر جنسی را در یک مغازه خریدیم و بعد متوجه شدیم که همان جنس در مغازه دیگری با قیمتی پایین تر به فروش می رسد، حق داریم شکایت کنیم. اگر آجیل، شیرینی و … مانده یا با کیفیت نازل خریداری کردیم، باید حتما شکایت کنیم. هم خود اصناف و هم سازمان تعزیرات از حقوق مصرف کنندگان حمایت می کنند. بی توجهی خود شهروندان و بی اعتمادی آنان به سازمان های مسئول برای باز پس گیری حقوقشان سبب تضییع حقوق مصرف کنندگان شده است. مطابق آیین‌نامۀ اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حقوق مصرف‌ کننده حقوقی است که همه عرضه‌‌کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت کیفیت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف ‌باید در معاملات رعایت کنند.از طرفی باید رسانه ها در آشنا کردن مردم با حقوقشان کوشا باشند و از سوی دیگر شهروندان باید در حق خود مصر تر، مصمم تر و جدی تر باشند. نیازی به دعوا نیست، قانون راه درست را پیش رویمان قرار داده است.

نرگس مدنی /روزنامه‌نگار

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    خانه به دوش
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** خرید آنلاین کتاب های Cambridge IELTS ** اجاره خودرو ** Chiropractor ** خرید هارد سرور اچپی HP ** خرید سرور استوک اچپی ** اجاره خودرو ** 오피스타 ** خرید سرور اچپی ** 오피스타 ** سند اجاره ای برای زندانی ** Bahiscasino ** ساک دستی متقال ** ปั้มไลค์ ** سرور HP
    *******