وضع جاده‌های کردستان مطلوب نیست/کمبود امکانات بیمارستان دیواندره

روزهای گذشته از شهریور برای مردم دیواندره‌ پر از حوادث ناگوار بود و حسرت ازدست دادن تعدادی زیادی از هموطنان را به همراه داشت که به دلیل تصادف‌های جاده‌ای دچار حادثه شده بودند؛ جاده‌هایی که هرچند باید زمینه ای برای ارتقای وضع اقتصادی کردستان شوند، اما‌گاه عده‌ای را داغدار می‌کنند. کارشناسان و مسئولان این حوزه معتقدند که بدون اختصاص بودجه‌‌های جهشی، نمی‌توان وضع جاده‌های کردستان را ارتقا داد و همچنان مجبوریم آنها را «جاده‌های مرگ» بنامیم.

به گزارش بارانی خبر، وقوع تصادف‌های جاده‌ای در کردستان، چند سالی است که در سرخط خبرهای رسانه‌های جمعی داخلی و خارجی قرار دارد، اما در شهریور سال جاری آمار تصادف‌های جاده‌ای در جاده سنندج- دیواندره به نحو چشمگیری افزایش یافت و در یک هفته ‌۹نفر از شهروندان دیواندره‌ که‌ عمدتا جوان بودند، در سانحه رانندگی جان خود را ازدست دادند.
جاده‌ و راه‌های مواصلاتی را به‌عنوان زیرساخت‌های توسعه در هر‌منطقه می‌دانند، اما کردستان به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب، از استان‌های محروم کشور دراین زمینه به حساب می‌آید. دیواندره‌ نیز به‌ دلیل قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب کشور همواره‌ با حوادثی ناگوار روبه‌رو بوده‌ و این جاده‌ها ارتقا نیافته است.

مشکلی به نام خودروهای ترانزیت
پیرمرد ۷۰ساله‌ دیواندره‌ای که‌ از رویدادهای خونین رانندگی چند روز اخیر این شهرستان آزرده‌ شده‌ و اشک چشمانش را پرکرده‌ است، در گفت‌وگو با همشهری اظهارمی‌کند: چند سالی است که جاده‌های دیواندره به محلی برای‌ تردد خودروهای ترانزیتی تبدیل شده است و به دلیل ارتقا نیافتن این جاده‌ها، شاهد حوادث جاده‌ای هستیم.
«فرج اسکندری» می‌افزاید: حضور این خودروها در منطقه بسیار مفید است، زیرا سبب رونق اقتصادی می‌شود، اما به دلیل وضع نامناسب جاده‌ها، میزان تصادف‌های جاده‌ای نیز افزایش یافته و درمدتی کوتاه، بیش از ۱۰حادثه رخ داده است.
وی ادامه می‌دهد: جاده‌های استان نیازمند تغییرند و باید برای ایمنی جاده‌ها بیشتر تلاش کرد. حضور پلیس راه و برخورد جدی با متخلفان هم می‌تواند در کاهش آمار تصادف‌های جاده‌ای مؤثر باشد.

وضع جاده‌های کردستان مطلوب نیست
یک راننده‌ کامیون باری اهل تبریز که ‌۴۰سال است دراین مسیر‌ترد می‌کند نیز با انتقاد از وضع جاده‌های کردستان می‌گوید: جاده‌های این استان نسبت به استان‌های همجوار مانند کرمانشاه، همدان و آذربایجان غربی وضع مطلوبی ندارد.
«تقی سرحدی» ادامه می‌دهد: ‌به دلیل شغلم، بیشتر جاده‌های کشور را مانند کف دست می‌شناسم. ۴۰ سال پیش که از این مسیر رفت وآمد می‌کردیم، خودروها به ندرت‌ تردد می‌کردند، اما اکنون ترافیک به‌حدی است که‌ رفت وآمد مشکل شده‌ است و جاده‌ها هم تغییر چشمگیری نکرده‌‌اند. این موضوع میزان تصادف‌های جاده‌ ای را به‌شدت افزایش داده‌ است.
وی می‌افزاید: جاده‌های استان شاید استاندارد باشد، اما جوابگوی حجم کنونی‌ تردد خودروها نیست و دولت باید به‌صورت ویژه به این بخش توجه کند.
این راننده کامیون اضافه می‌کند: جاده سازی به اعتبار نیاز دارد و با توجه به وضع جاده‌های استان، به نظر می‌رسد باید اعتبارات ملی به این موضوع اختصاص یابد و فقط نگاه ویژه دولت می‌تواند این مشکل را رفع کند.

کمبود امکانات بیمارستان دیواندره
یکی دیگر از شهروندان دیواندره‌ای نیز کمبود امکانات و کادر پزشکی در بیمارستان این شهرستان را در افزایش آمار تلفات جاده ای دخیل می‌داند.
«صبری مرادی» که‌ درغم از دست دادن یکی ازهمکارانش در تصادف چند روز قبل غمگین است، می‌گوید: همکارم به‌دلیل خونریزی داخلی و کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی بیمارستان دیواندره‌، بعد ازچند ساعت جان باخت.
وی ادامه‌ می‌دهد: باتوجه به اینکه می‌دانیم این حوادث، آخرین نمونه نیستند، پس باید حداقل به فکر تأمین امکانات پزشکی در بیمارستان‌ها برای کاهش میزان تلفات جانی باشیم.
این شهروند دیواندره‌ای همچنین با اشاره به توسعه نیافتگی کردستان و دیواندره ادامه می‌دهد: بیشتر سرمایه‌گذاران از حضور در استانی که از داشتن جاده‌های استاندارد بی‌بهره‌است خودداری می‌کنند، زیرا سلامت خود را در اولویت قرار می‌دهند.
وی خواستار توجه بیشتر دولت به جاده‌های استان می‌شود و اضافه می‌کند: برخی نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنند که برای به پایان رساندن طرح‌های ناتمام از جمله جاده‌های دیواندره اعتباراتی گرفته‌اند، اما انتظار داریم که بیشتر تلاش کنند.

اصول ایمنی رعایت نمی‌شود
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان نیز با بیان اینکه بیشتر تصادف‌ها در استان به دلیل رعایت نکردن نکات و اصول ایمنی است، اظهار می‌کند: دلیل اصلی ۷۵‌درصد از تصادف‌ها، خطای انسانی است.
«محمدراشد مدرس گرجی» ادامه می‌دهد: کردستان در ۳ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر تلفات جاده ای با کاهش چشمگیری مواجه بوده است، به‌طوری که در تعداد مرگ و میر درتصادف‌ها، ۱۶نفر کاهش داشته ایم.
وی با اشاره به تصادف‌های اخیر در استان می‌افزاید: با توجه به بررسی‌های انجام شده، عامل اصلی این تصادف‌ها رعایت نکردن نکات ایمنی و در واقع خطای انسانی بوده است، چراکه کیلومتر ۵۰ محور دیواندره – سقز، چهارخطه و بزرگراه است. بنابراین مشکل به جاده برنمی گردد.
این مسئول اظهار می‌کند: در سراسر دنیا دلیل ۷۰ تا ۷۵‌درصد از تصادف‌ها، عامل انسانی است. بنابراین باید همه سازمان‌های مربوط دراین زمینه و در واقع برای بالا بردن فرهنگ ایمنی درمیان رانندگان بیشتر تلاش کنند.
مدرس گرجی می‌گوید: عامل انسانی مهم‌ترین دلیل تصادف‌های رانندگی است، اما عوامل محیطی مانند مه گرفتگی، رعایت نشدن نکات ایمنی در شب و روز و همچنین عوامل فیزیکی مانند استاندارد راه‌ها و جاده‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به استاندارد سازی بیشتر جاده‌های استان می‌افزاید: بیشتر استانداردهای درنظر گرفته شده درحد راه‌های فرعی است، اما در کردستان بالاتر از این استانداردها کار شده است.

هر راهی استاندارد خودش را دارد
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان همچنین اظهار می‌کند: در راه‌های ترانزیت، بعضی از رانندگان فکر می‌کنند باید با سرعتی مانند راه‌های دیگر حرکت کنند و همین فکر اشتباه سبب بروز اتفاق‌های ناگواری می‌شود، چراکه برای هر‌راه، استاندارد و قانون مشخصی وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مدرس گرجی با تأکید بر ایمن بودن کامل جاده‌های استان می‌گوید: اکنون اصلی‌ترین مشکل راهداری، کمبود اعتبارات لازم به‌ویژه در بخش راه‌های روستایی است که باید در این زمینه بیشتر کار شود.

اعتبارات باید جهشی باشد
یک کارشناس اقتصادی کردستان درگفت‌وگو با همشهری اظهارمی‌کند: راه‌های ارتباطی از معیارهای توسعه‌‌یافتگی در هر‌کشور به‌شمار می‌آید و حتی در بعضی مواقع شاهراه‌ توسعه‌ خوانده‌ می‌شود.
«کمال صالحی» ادامه می‌دهد: در ایران هم از ابتدای مدرنیزه شدن، به ‌این موضوع توجه‌ ویژه‌ ای شد، اما به‌دلیل تمرکزگرایی و ساخت شاهراه‌ها در مرکز و شمال کشور، مناطق دیگر مانند کردستان به دست ‌فراموشی سپرده‌ شدند.وی عنوان می‌کند: درسال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های فراوانی برای بهبود وضع جاده‌‌های کردستان انجام شد، اما بدون اختصاص بودجه‌‌های جهشی و با اعتبارات قطره‌ چکانی نمی‌توان وضع جاده‌های کردستان به‌ویژه مسیرهای دیواندره‌ – سنندج و دیواندره‌ – سقز را که‌ به‌عنوان جاده‌های مرگ شناخته‌ شده‌اند، ارتقا داد.این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: ساخت بزرگراه کرمانشاه‌- میاندوآب که‌ بیش از یک دهه‌ از تصویب آن سپری شده و بخش اعظم آن از کردستان و به‌ویژه‌ مسیرهای پرترافیک استان می‌گذرد، می‌تواند کمک قابل توجهی به ‌بهبود وضع جاده‌های کردستان کند.صالحی اضافه می‌کند: کندی ساخت این بزرگراه‌ درچند سال اخیر مردم را از رفع مشکلات جاده‌ ای به‌صورت جهشی ناامید کرده‌ است.
انتهای پیام*/۹۲۰۰۱ /۶۵۴۳

جباردست باز / همشهری کردستان

شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد

صفحه اینستاگرام بارانی نیوز
  • نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    تبلیغات خرید بک لینک با کیفیت فقط 30 هزار تومان
    عدالت خبر
    خانه به دوش
    کشاورزی
    ** وبسایت حقوقی عدالت
    ** مشاوره تحصیلی آنلاین ** مشاوره درسی ** خرید هارد سرور اچ پی HP ** خرید آنلاین کتاب های Cambridge IELTS ** اجاره خودرو ** Chiropractor ** خرید هارد سرور اچپی HP ** خرید سرور استوک اچپی ** اجاره خودرو ** 오피스타 ** خرید سرور اچپی ** 오피스타 ** سند اجاره ای برای زندانی ** Bahiscasino ** ساک دستی متقال ** ปั้มไลค์ ** سرور HP
    *******