- بارانی خبر
- خبرنگار: هیوا محمدپور
- گروه خبری : فرهنگ و هنر
- تاریخ انتشار : 30 آبان 1394, 15:14:52
جلوه معرق هنرمند کردستانی در کتابت قرآن کریم
مقامهایی برای هنرمند کردستانی
یکی از هنرمندان عرصه معرق و نازککاری سنندج «علی محمدی» است که برای نخستین بار در جهان موفق شده است به کتابت قرآن کریم از چوب تمام معرق بهصورت پشت و رو بپردازد.
محمدی یک ویژگی دیگر نیز در کارنامهکاری خود دارد و آن هم ابداع و تلفیق ۲هنرمعرقکاری و نازککاری است. وی تاکنون مقامهای فراوانی نیز از آن خود کرده و در سالهای ۷۶ و ۸۸، مقام اول را در نمایشگاه تخصصی سازمان میراث فرهنگی تهران کسب کرده است. کسب مقام نخست نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تهران در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۷ و همچنین کسب مقام دوم در سال ۱۳۸۸ نیز بخش دیگری از موفقیتهای این هنرمند محسوب میشود.
محمدی دارای اثر برگزیده سال ۱۳۸۱سازمان میراث فرهنگی کشور است و در سال ۱۳۸۳ ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور درجه هنری کارشناسی رشته چوب گرفته است.
این هنرمند همچنین در سال ۱۳۸۴ ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بهعنوان خادم قرآن کریم انتخاب شد و دیپلم افتخار نمایشگاه بینالملل قرآن کریم در سال ۱۳۸۹ را نیز دارد.
وی همچنین در سال ۱۳۸۹ در تهران بهعنوان هنرمند و مروج و مبلغ علوم قرآن کریم شناخته شد و در سال ۱۳۹۰ نیز ازسوی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور، فعال منتخب قرآن کریم نام گرفت.
۲مدرک کارشناسی افتخاری هنری دارم
این هنرمند در گفتوگو با همشهری اظهارمیکند: از نوجوانی به نازککاری و معرقکاری علاقه داشتم و از شاگردان مرحوم استاد «نعمتاللهمحمودی کردستانی» و مرحوم دکتر «علی اکبر بهزادیان» بودم.
محمدی درباره هنر نازککاری میگوید: از افتخاراتم این است که برای نخستین بار در جهان موفق شدم به کتابت قرآن کریم از چوب تمام معرق بهصورت پشت و رو بپردازم و همچنین ۲مدرک کارشناسی افتخاری یکی در سال ۸۳ و دیگری در سال ۹۳ در رشته معرقکاری و نازککاری دارم.
وی عنوان میکند: نازککاری از هنرهایی است که با کمک آن، وسایل کاربردی و هنری از چوبهای خوش نقش و رنگ با ظرافت و دقت بالا ساخته میشود.محمدی میافزاید: این هنر سخت و زیبا که از دوره صفوی با هنر «ارس سازی» آغاز شد، در سنندج بهعنوان هنر نازککاری گسترش یافت و مورد استقبال قرار گرفت.
دوران رونق نازککاری
این هنرمند سنندجی میگوید: فعالیت «ارسسازی» اکنون به دلایل متعدد از جمله کمبود استادکار و هزینههای بالا، رونق چندانی ندارد، اما نازککاری با توجه به طرفداران ویژه ای که دارد، همچنان از رونق برخوردار است و مردم به دنبال تابلوها و وسایل نازککاری شده هستند.
محمدی همچنین با اشاره به سابقه هنر معرقکاری در استان ادامه میدهد: هرچند آثار نازککاری دوره صفوی درسنندج تاکنون یافت نشده، اما آثار معرقکاری در دوره قاجار باقی مانده است. شواهد نشان میدهد که دوران اوج رونق نازککاری درسنندج از اواسط دوره قاجار به بعد بوده است.
وی همچنین با اشاره به آثار هنرمندان سنندجی در گذشته تصریح میکند: هنرمندان عرصه نازککاری سنندج ابتدا براساس روش هنرهای چوبی سایر نقاط ایران، کار را آغاز کردند، اما به تدریج و با توجه به شرایط اقلیمی و نیز افزایش میزان تقاضا، شیوه ویژهای را به وجود آوردهاند، چراکه زمینه مناسب برای رشد و توسعه از یک سو و تلاش هنرمندان ازسوی دیگر سبب پایداری و گسترش این هنر شده است.
دنیا هنرمندان نازک کار را میشناسد
این هنرمند معرقکار و نازک کار سنندجی میگوید: معرقکاری و نازککاری در کردستان سابقه ۳۰۰ ساله دارد و میتوان گفت که کردستان مهمترین استان ایران ازنظر تولیدات صنایع دستی ونازککاری و معرق و ارسی در ایران و خارج از ایران محسوب میشود.
محمدی میافزاید: به همین دلیل هم تاکنون استادان نجار و ارسیسازها با نقش آفرینیهای متعدد، این استان را دراین زمینه به همه دنیا شناساندهاند.
وی با اشاره به مشکلات هنر معرقکاری در استان اظهارمیکند: در کشور ما به هنر و هنرمند کم لطفی شده است و هنرمندان هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاوردهاند. این موضوع درحالی است که در کشورهای دیگر صنایع دستی و هنرمندان از جایگاه ارزنده ای برخوردارند و دراین زمینه مورد حمایت قرار میگیرند تا بتوانند خلاقیتهای خود را بدون دغدغه و در کمترین زمان ممکن به منصه ظهور برسانند.
محمدی همچنین با اشاره به نقش استادان برجسته سنندجی در توسعه این صنعت میگوید: استادان بزرگی مانند مرحوم «عبدالله نجارباشی»، «نعمتاللهمحمودی کردستانی» و نیز «علی اکبر بهزادیان» با آثاری مانند ارسی، عصا، کیف، رحل قرآن کریم، میز، شطرنج، قلم دان و بسیاری دیگر از وسایل چوبی به ما ثابت کردهاند که هنر چوب، فقط ساخت تخته نرد نیست.
وی ادامه میدهد: اکنون نیز کار این استادان بزرگ در موزههای ایرانی و جهانی موجود است و بازدیدکنندگان با دیدن این آثار بیش از گذشته به توانمندی مردم ایران و کردستان پی میبرند و متحیر میمانند.
بی توجهی به هنرمندان
این هنرمند سنندجی با اشاره به ابداع تلفیق ۲هنرمعرقکاری و نازککاری در کار خود میافزاید: با ابداع جدید و تلفیق این ۲رشته با یکدیگر، روح و طراوت زیادی به این رشته بخشیدم، اما با این وجود هنرمندان همواره در طول تاریخ مورد کم لطفی معاصران خود قرار میگیرند.
محمدی ادامه میدهد: این موضوع یعنی توجه نکردن به هنرمندان همیشه مرا آزار میدهد. به همین دلیل به یاد همه هنرمندان با سختترین شرایط و کمترین امکانات تلاش کردم که سبب سربلندی ایران و کردستان عزیز باشم.
وی عنوان میکند: بیش از ۳۵سال است که دراین رشته فعالیت میکنم و همیشه سعی در نوآوری و خلاقیت در این رشته داشتهام که من را در خلق آثاری بکر و نو یاری کرده است.
محمدی اضافه میکند: نخستین بار اثری که با سلیقه و ذوق خود آفریدم از کارهای استاد «ملاحسن کردستانی» بود که از این کار بسیار لذت بردم.
آرامش کتابت معرق آیات قرآنی
هنرمند عرصه معرق و نازککاری سنندج اظهارمیکند: بیش از ۱۹ سال است که کتابت قرآن کریم بهصورت پشت و روی چوب به شیوه معرقکاری و نازککاری را آغاز کردهام.
«علی محمدی» میافزاید: از آنجا که آیات قرآن کریم دل و جان را جلا میدهد و انسان با خواندن و شنیدن آن، احساس آرامش میکند، انگیزهام برای این کار چند برابر شده است.
وی ادامه میدهد: هرکار و هنری سختیهای ویژه خود را دارد، اما با توجه به حس معنویای که در کار با آیات قرآن کریم و تابلوهای قرآنی دارم، هیچ وقت در زمان خلق این آثار، احساس خستگی نمیکنم، چراکه با آیات قرآن کریم مأنوس میشوم و خداوند از سختیهای کارم میکاهد.
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- کودکان حال خوش زندگی را تجربه کنند/ برنامههای شاد و فرهنگی هفته ملی کودک در کردستان
- اعزام دانشآموز دیواندرهای به مسابقات جهانی رباتیک ۲۰۲۵ ترکیه
- آموزش و پرورش کردستان آماده استقبال از ۳۲۰ هزار دانشآموز در مهرماه
- شورای آموزشوپرورش کردستان؛ از دستاوردهای پروژه مهر تا چالشهای عدالت آموزشی
- مرز باشماق مریوان؛ دروازه وحدت و عشق حسینی در آستانه اربعین