- کد خبر: 6050
- خبرنگار: بارانی نیوز
- گروه خبری : گفتگو
- تاریخ انتشار : 24 آذر 1394, 13:49:55
پایانههای مسافربری دیواندره ساماندهی میشوند
با ساماندهی پایانه های مسافربری دیواندره، دستفروشان این شهر نیز سرو سامان مناسبی می یابند
به گزارش بارانی خبر دیواندره از شهرهای مهم در کردستان است که از مشکلات متعددی رنج میبرد و البته مسئولان در تلاشند که هرچه در توان دارند به کارگیرند و این معضلات را به حداقل برسانند.
یکی از این مشکلات، وضع نابسامان پایانههای مسافربری دیواندره است که گفته میشود اقدامهای لازم برای ساماندهی آنها دردست اجراست.
این شهرستان با ۹۰هزارنفر جمعیت از ۳ بخش تشکیل شده است و ۱۸۵روستا و ۲ شهر (زرینه و دیواندره) دارد. زرینه شهری جوان با جمعیت ۲هزارنفری و دیواندره نیز بهعنوان مرکز شهرستان با جمعیتی بیش از ۲۵هزارنفر در طول سالهای متوالی به غیر از ساخت و سازهای مردمی تغییر چندانی نداشته است، اما در چند سال اخیر طرحهایی برای توسعه شهری اجرا شده است.
برای اطلاع از وضع کنونی دیواندره در حوزههای مختلف با «بهرام فاتحی» فرماندار این شهرستان به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید.
- برای رفع مشکل پایانههای مسافربری داخل شهری دیواندره چه برنامهای دارید؟
دیواندره ۲پایانه مسافربری دارد که یکی در بخش شمالی شهر و دیگری در بخش جنوبی آن قرار گرفته است. این موضوع سبب ایجاد معضلاتی برای مردم شده است. درنظر داریم این ۲پایانه را با هم ادغام کنیم و آن را به ورودی شهر، از سمت سنندج انتقال دهیم، چراکه به اینترتیب، این پایانه میتواند پدیده دستفروشی را با خود به انتهای دیواندره ببرد و این شهر را از وجود دستفروشان خالی کند.
- برای برونرفت از وضع نابسامان ترافیک در شهر چه طرحهایی درنظر گرفته شده است؟
با توجه به موقعیت دیواندره، در هرشبانه روز بیش از ۲۵هزار خودرو از داخل این شهر عبور میکنند که به غیر از آلودگی، شلوغی و ایجاد ترافیک بهره دیگری برای این شهر ندارند. همچنین باید گفت که مسئولان مربوط نتوانستهاند بسترهایی را فراهم تا این افراد در دیواندره توقف کنند. براساس برنامههای موردنظر به کمک شهرداری ایجاد مرکز تجاری را در ورودی این شهر پیشبینی کردهایم و اگر مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر دیواندره این طرح را اجرا کنند به راحتی میتوان مشکل ترافیک این شهر را رفع کرد و مسیر عبور خودروها را تغییر داد. همچنین با اجرای این طرح میتوان زمینه توقف و خرید مسافران را نیز فراهم کرد که ایجاد اشتغال و به دنبال آن رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم را به همراه دارد.
- مدیران شهری تا چه اندازه در توسعه شهر نقش دارند؟
توسعه شهری هم وابسته به تصمیم مدیران شهری و تصمیمهای کشوری است. آینده هرشهری فقط ازسوی مدیران آن رقم نمیخورد، بلکه قسمتی از آن با برنامهها و دیدگاههای کلی در کشور است که ایجاد میشود. بهعنوان مثال تکمیل بزرگراه شمال- جنوب که طرحی ملی است، تأثیر زیادی در پیشرفت دیواندره دارد. با تکمیل این طرح، ترددها نیز بیشتر میشود. هدف از اجرای طرحهای مختلف در دیواندره، خروج این شهر از طولی بودن و تمرکززدایی از آن است. مردم باید به مزیتهای این طرحها توجه کنند.
- با توجه به وضع کنونی دیواندره توسعه این شهر امکانپذیر است؟
به دلیل توپوگرافی دیواندره، راهی برای بازگشت این شهر به گذشته و جابهجایی آن وجود ندارد. پس همه باید واقعبین باشیم، وضع موجود را درست کنیم و شهر را سروسامان دهیم. برای توسعه دیواندره نیز همیاری و همفکری مردم میتواند راهگشا کند، اما مشکل اینجاست که توقعها بیشتر از امکانات رشد کرده است. به همین دلیل نیز مردم باید توقعهای خود را تعدیل کنند و واقعیتها را درنظر گیرند.
- به نظر شما مشکل کار کجاست؟
جذب نیروی غیرمتخصص ازسوی برخی بخشها نگرانکننده است. ازسوی دیگر به دلیل کوچکبودن این شهر، دیدگاههای طایفه ای پررنگ است و این موضوع سبب میشود که برخی از کارها به درستی انجام نشود. متأسفانه اجرای برخی از طرحها نیز در این شهر نمایشی است درحالی که به جای آن میتوان در گوشهای دیگر از شهر با ایجاد زیرساختهای لازم، درآمدهای پایداری ایجاد کرد و از درآمد کسب شده، کارهای دیگر را ادامه داد.
- چگونه میتوان به پیشرفت دیواندره کمک کرد؟
باید وضع کنونی این شهرستان را آمایش کرد و نقاط قوت و ضعف و عملکردها را مورد بررسی قرار داد. مشکل این است که برخی طراحان بدون اطلاع از وضع این شهر و قابلیتهای آن، فقط از راه دور و از روی نقشه، طرح خود را ارائه میدهند که این موضوع سبب ایجاد مشکلات بسیاری میشود. در دیواندره از این نوع تصمیمگیریهای از راه دور جلوگیری میکنیم ودرصدد ارائه بهترین برنامهها هستیم. همچنین باید ازسوی مدیریت شهری برای طرحهای پروژهای، برنامه کوتاهمدت و برای طرحهای تفصیلی برنامه میانمدت ارائه شود. برای طرح جامع نیز برنامههای بلندمدت نیاز است. شورای اسلامی شهر دیواندره و شهرداری در برنامههای کوتاهمدت و میانمدت تاحدودی خوب عمل کردهاند، اما تاکنون برنامه بلندمدت مناسبی ارائه ندادهاند. البته ناگفته نماند که کارهای خوبی در داخل شهر انجام شده است و نباید خدمات آنها را زیرسؤال برد.
- برای فرهنگسازی چه باید کرد؟
باید فرهنگ شهرنشینی را در جامعه نهادینه و برای تذکر به دیگران از خودمان آغاز کنیم. بهعنوان مثال یک مغازهدار در دیواندره از شلوغی و ترافیک و وجود زباله در داخل خیابانها گلایه میکند، اما خود ۲متر از پیادهرو را مصادره کرده است و زبالههایش را نیز داخل جوی روبهروی مغازهاش میاندازد، بدون اینکه احساس کند کار اشتباهی انجام داده است. اگر همه چیز را از خودمان آغاز کنیم، شهرآبادی خواهیم داشت.
- فضاهای ورزشی دیواندره در چه وضعی قرار دارند؟
فضاهای ورزشی در دیواندره کاملا تمرینی هستند و فقط برای تمرین ورزشکاران از آنها استفاده میشود. این فضاها اصلا برای برگزاری مسابقات ورزشی مناسب نیستند، اما به ناچار برای برگزاری مسابقات ورزشی از آنها استفاده میشود.
- حوزه بهداشت و درمان این شهرستان را چگونه میبینید؟
انصافا در ۲سال گذشته در این بخش کارهای خوبی انجام و ۲مرکز درمانی روستایی جدید راهاندازی شده است. بخش «آی.سی.یو» بیمارستان امامخمینی(ره) دیواندره نیز به بهرهبرداری رسیده است. این مرکز درمانی موفق شده که درمیان بیمارستانهای کردستان، مقام نخست را به دست آورد. طرح افزودن ۳۰۰متر به بخش درمانی این بیمارستان نیز در دست اجراست.
- وضع راههای ارتباطی دیواندره چگونه است؟
ازنظر جادههای بین شهری، وضع مناسبی نداریم و در حوزه این شهرستان بزرگراه زیر بار ترافیکی وجود ندارد. در زمینه جادههای روستایی نیز درسالهای ۹۳ و ۹۴ بیش از ۸۰ کیلومتر آسفالت انجام شد و به اینترتیب تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان از راه آسفالته برخوردار شدند.
گفت و گو از هیوا محمدپور
انتهای پیام / ۹۲۰۰۱
شما هم نظر خود را در مورد این مطلب در قسمت نظرات بنویسد بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد
اخبار مرتبط
- گفتگوی صمیمانه با رامین فرجی: معلولیت محدودیت نیست
- مینی فوتبال، دروازهای برای جهانی شدن بانوان کردستانی
- بحران فضای انتقال خون کردستان؛ تأخیر ۱۲ ساله در تکمیل پروژه حیاتی
- رئیس شورای کارگری کردستان: کارگران ستون اقتصاد هستند، اما زیر خط فقر زندگی میکنند
- افزایش ۴۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راههای کردستان